Een bijdrage door:
Joris de Man
Fiscalist | Financieel Planner |
In onze vorige publicatie hebben we laten zien hoe Duisenburgh samen met de ondernemer bekijkt wat de juiste bedrijfsvorm voor hem of haar is. De wensen en behoeften wat betreft doelen, groei, risicobeheersing, continuïteit en opbouw van vermogen van de ondernemer staan hierbij centraal.
Als vervolgens blijkt dat een bv voor de ondernemer de beste vorm is, dan zetten we samen de volgende stappen. Wat komt er zoal bij kijken om een eenmanszaak of vennootschap onder firma in te brengen in een bv?
Twee routes
Grofweg zijn er twee mogelijkheden:
- Route 1 waarbij je afrekent met de Belastingdienst over aanwezige goodwill en opgebouwde meerwaarde, ook wel de ruisende inbreng
- Route 2 waarbij je geruisloos en zonder belastingheffing de onderneming inbrengt.
Niet afrekenen met de Belastingdienst klinkt menig ondernemer natuurlijk als muziek in de oren!
Maar beide varianten hebben zo z’n voordelen. Heb je als ondernemer nog geen vermogen opzij gezet voor inkomen vanaf pensioendatum? Dan is het bij de overgang naar de bv mogelijk om dit via de ruisende inbreng goed te regelen. De winst die bij staking wordt gerealiseerd mag de ondernemer namelijk uitstellen en vanaf AOW-datum in jaarlijkse stapjes betalen.
Heb je daarentegen veel meerwaarde opgebouwd in bijvoorbeeld zakelijk onroerend goed dat je wilt verhuren zodra je stopt met ondernemen? Dan kan geruisloos doorschuiven juist interessant zijn. Afrekenen is dan niet nodig. En met de huurinkomsten keer je jezelf salaris uit. Op deze manier zijn de belastingkortingen ook na AOW-datum maximaal te benutten. Blijkt juist dat onroerend goed beter niet ingebracht kan worden en de rest van de onderneming wel? Dan is dit ook mogelijk. Het vinden van de juiste route voor de ondernemer is onze uitdaging.
Onderhandenwerklijst
Vervolgens informeren wij de notaris hoe de onderneming ingebracht wordt. Wij bereiden de benodigde documenten voor. Met behulp van een duidelijke onderhandenwerklijst volg je alle stappen. Het is direct duidelijk wie wat moet doen. Is de notaris aan zet? Wat dient er administratief geregeld te worden? Is de ondernemer aan de beurt om relaties, de huisbank of de leasemaatschappij te informeren over de wijziging van rechtsvorm? Dit ziet iedereen continu goed terug op deze lijst. Door het proces op deze manier te managen en te monitoren, zijn deze complexe trajecten vlot geregeld. En als ondernemer weet je op elk moment waar je aan toe bent.
Voorbeeld stappenplan:
- Opstellen intentieverklaring en registratie Belastingdienst voor inbreng met terugwerkende kracht
- Bepalen route van inbreng ruisend of geruisloos
- Opstellen inbrengbeschrijving voor notaris
- Opstellen inbrengbalansen voor notaris
- Verzoek Belastingdienst om bij de geruisloze inbreng de verkrijgingsprijs vast te stellen
- Aansturing notaris bij oprichting en inbreng Holding en Werkmaatschappij
- Bepalen directeurssalaris
- Opstellen arbeidscontract
- Opstellen lijfrenteovereenkomst
- Opstellen rekening-courantovereenkomst
Je ziet de inbreng van een eenmanszaak of vennootschap onder firma is een uitgebreid proces, dat bovendien maatwerk is. Daar helpen wij je graag bij. Wij hebben inmiddels veel ervaring in het op maat gieten van dit proces. We werken daarin nauw samen met verschillende notarispraktijken. Benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn? We staan je graag te woord!
Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.