Bel ons

040 - 222 21 12

Team Duisenburgh beklimt de Kilimanjaro

Bij Duisenburgh hebben we de drive om te verbeteren en de top te bereiken. Op werkgebied, maar ook letterlijk. Daarom heeft Frank van Daal in november 2021 de Kilimanjaro beklommen!

Naar het dak van Afrika

De ‘Kili’ ligt in het noordoosten van Tanzania, tegen de grens met Kenia, net iets onder de evenaar. De imposante berg steekt met zijn 5895 meter hoogte boven de omliggende Savanne uit en is daarmee de hoogste vrijstaande berg van de wereld. Frank van Daal, directeur en vermogensregisseur bij Duisenburgh, beklom de Kilimanjaro in 2021. Hij vertelt over zijn ervaringen.

Frank: “Al op jonge leeftijd sprak de Kilimanjaro mij erg aan. De top van Afrika, de glinsterende berg. Zo’n drie jaar geleden kwam ik ondernemer en fanatiek bergbeklimmer Jur Rademakers tegen. Hij vertelde mij over zijn unieke avontuur: seven summits in one year. Hij ging van elk continent de hoogste berg beklimmen binnen één jaar. Welke top maakt daar onderdeel van uit? Jawel, de Kilimanjaro.”

“Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten; Jur beklom zes bergtoppen tussen alle lockdowns door in plaats van zeven toppen in één jaar. Een expeditie naar de top van de Carstensz Pyramid in Papoea-Nieuw-Guinea is helaas nog steeds niet mogelijk.” De expeditie naar de Kilimanjaro ging wél door, in november 2021. Duisenburgh besloot deze laatste expeditie financieel te ondersteunen, er een goed doel aan te koppelen én een informatieavond in Theater de Hofnar in Valkenswaard te organiseren. Daar deelde Jur zijn verhaal. “Het idee was om deze laatste expeditie met een groep nauwe betrokkenen te doen. Hij inspireerde mij en vele anderen met zijn boeiende verhaal”, vertelt Frank.

Onderweg naar de top

“In de maanden voor vertrek stoomde Judith Huysmans van Endeavor de groep klimmers klaar voor de expeditie naar de top van de Kilimanjaro. We ontmoetten elkaar enigszins gespannen op Schiphol. Al snel maakten we ons geen zorgen meer: Judith had alles tot in de puntjes georganiseerd. Het avontuur kon beginnen.”

“Aangekomen in Tanzania maakten we onze uitrusting in orde en leerden we onze gidsen en begeleiders kennen. 44 man begeleiding op 13 lopers; ik geneerde me wel enigszins. Maar: voor veel gezinnen in Tanzania is het begeleiden van bergbeklimmers hun bron van inkomen en wij waren de eerste groep in bijna een jaar!”

Reisdagboek

Frank hield een reisdagboek bij. “Op dag één arriveerden we na een tocht van ongeveer vier uur door het regenwoud in Simba Camp. Daar was het even wennen aan de basic manier van overnachten: op een matje in een tent. Op dag twee startte onze tocht met een klim van ongeveer zeven uur. Via een prima pad stegen we door alpenveengebied naar 3500 meter hoogte. Na een lunchstop liepen we drie uur over een rotsachtig pad tot aan de Kikelewagrot op 3700 meter hoogte. Op dag drie zetten we koers richting Mawenzi Tarn op 4300 meter hoogte: een steile tocht naar een prachtige plek.” Doel van dag vier: Kibohut – op 4700 meter hoogte – bereiken. Vanuit daar startte in de nacht de klim naar de top. “Een saaie tocht door voornamelijk hooggelegen woestijngebied. De spanning steeg: verschillende lopers hadden last van hoogteziekte. Zelf had ik er gelukkig nog geen last van.”

Op dag vijf wordt het gezelschap om ongeveer 11:00 uur gewekt. “D-Day. Tijd om warme kleding aan te trekken, te eten en te drinken en aan de slotklim van vijftien uur te beginnen. Onderweg, op ongeveer 5400 meter hoogte, kreeg ik las van hoogteziekte en was het niet verantwoord om door te gaan. Zelfs al had ik het gewild, had ik het niet meer gekund. Ik kreeg heftige hoofdpijn en moest braken. Gids Simon hielp mij om snel een paar honderd meter af te dalen. Daar genoten we samen van de zonsopgang.” Een aantal lopers kwam na het behalen van de top op 5895 meter hoogte behoorlijk verzwakt aan bij Kibohut. Geen tijd om bij te komen, want snel daarna begon het gezelschap aan de afdaling naar Horombohut op 3400 meter hoogte. “Vrijwel iedereen was total loss bij aankomst. Toch waren we in een euforische stemming: het uitzicht was geweldig.” Op dag zes daalt de groep af naar Marangu Gate op 2000 meter hoogte. “Een groot deel van de dag trokken we door een regenwoud, waar we aapjes spotten. In de middag werden we opgehaald door een klein busje en reden we terug naar het hotel. Daar was een ceremonie: een geweldig emotioneel moment voor een geweldige groep mensen.”

Een uniek en onvergetelijk avontuur

Judith Huysmans organiseerde de expeditie vanuit Endeavor, een organisatie die mensen helpt persoonlijke doelen te bereiken. Judith: “Als je avontuurlijk en sportief bent ingesteld, van trekkingen én van schitterende uitzichten houdt, dan is de Kilimanjaro beklimmen een dikke vette aanrader. Het is een unieke, once in a lifetime ervaring en een ultieme uitdaging. De kick die je krijgt bij het beklimmen van de Kilimanjaro is onvergetelijk en het gevoel van euforie als je op de top staat, met Afrika aan je voeten, is met niets te vergelijken. Daarnaast is Tanzania een prachtig land. De expeditie is dan ook perfect te combineren met een heerlijk ontspannen strandvakantie op Zanzibar of safari in het spectaculaire Serengeti National Park. Daarom dagen we iedereen uit om in 2022 met ons mee te gaan!”

Naar de top in 2022

Ook in 2022 organiseert Judith de tocht naar de top van de Kilimanjaro. Van 16 tot en met 25 november trotseert een groep klimmers de berg via de – veruit mooiste – Rongai-route. Deze route is niet de makkelijkste, maar wel rustig én er is een grotere kans om onderweg dieren te zien. De beklimming is niet technisch; de uitdaging zit hem in de lange tijd op hoogte. De klim is geleidelijk en gestaag en er is veel afwisseling in het landschap. Voor een fitte wandelaar is de route in zes dagen te beklimmen.

Voor en na de expeditie verblijft het gezelschap op basis van halfpension in het Marangu-hotel: een comfortabel en vriendelijk hotel met huisjes in eigen stijl, lekker eten, prachtige tuinen en een heerlijk zwembad.  Alle kamers hebben een eigen badkamer met bad en douche.

De kosten voor de reis zijn € 2.950,- per persoon (inclusief transfers, overnachtingen, beklimming met een team van gidsen, dragers en koks, maaltijden en water tijdens de beklimming, entree- en kampeergeld Kilimanjara National Park, Mountain Rescue Fees, fooien en overheidsbelastingen; exclusief internationale vlucht, visum en reis- en annuleringsverzekering). Wilt u meer informatie over de expeditie of direct inschrijven? Woon vrijblijvend de informatieavond op dinsdag 17 mei, vanaf 19:30, op het hoofdkantoor van Duisenburgh in Waalre bij. Of mail naar judithhuysmans1987@gmail.com. Telefonisch is Judith te bereiken via 06 – 52 237 030.

Klik hier om je aan te melden voor de informatieavond over de Kilimanjaro