Bel ons

040 - 222 21 12

Mariëlle Weichert krijgt deze vraag regelmatig. Best logisch, als je naar haar achtergrond kijkt. Jaren geleden startte ze namelijk wel in de accountancy. Ze volgde de opleiding die nodig is om uiteindelijk als registeraccountant te kunnen werken en kwam in aanraking met grote, internationale ondernemingen. Maar al tijdens haar studie constateert ze dat het werken voor een ‘board of directors’ haar minder ligt.

Hoe zit dat precies?

“Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. De passie voor het contact met ondernemers, in het bijzonder in het mkb, zat er al vroeg in. Binnen de accountancy kon ik die passie niet altijd kwijt; daar draait het in de eerste plaats toch altijd om de cijfers. Terwijl ik juist het meedenken met de ondernemer zo ontzettend leuk vind. Er passeren in het ondernemerschap zo veel belangrijke stappen en beslissingen de revue: het inrichten van de organisatie, allerlei fiscale vraagstukken en vormen van financiering. De overstap naar een adviesrol zoals ik die nu voor Duisenburgh vervul, was daarom voor mij heel vanzelfsprekend.”

Je adviseert dus voornamelijk ondernemers in het mkb. Zijn de vraagstukken die je daar tegenkomt anders dan bij grote ondernemingen?

“Die zijn in elk geval veel gevarieerder en persoonlijker. Elke relatie is anders en dat houdt het leuk. Vaak betrek ik ook de privésituatie van de ondernemer erbij. Denk aan de partner en kinderen, de eigen woning, schenkingen, auto’s en persoonlijke financieringen. Pas als je de volledige situatie van een ondernemer in beeld hebt, kun je optimaal adviseren. Dat is bij grote corporates niet van toepassing.”

Dat klinkt als een groot verschil met je eerdere werk. 

“Ik neem natuurlijk veel ervaring mee vanuit mijn vroegere opleiding en werk in de accountancy. Zo zie ik bijvoorbeeld alles met een bepaalde materialiteit. Zonder onpersoonlijk te worden verzand ik niet in details, maar houd ik de grote lijn voor ogen. Het vraagstuk van de relatie daarin is heel belangrijk, want samen bepalen we het doel en focussen we op dat wat echt belangrijk is.”

Hoe blijf je jezelf uitdagen?

“De belastingwetgeving verandert snel, ieder jaar weer. Die brok aan informatie vertalen naar de dagelijkse praktijk vind ik leuk. Ik zie het daarnaast als één van mijn taken om onze processen te optimaliseren. Hoe kan het efficiënter? Hoe zorgen we dat we de juiste signalen oppikken uit de jaarrekeningen? En hoe spelen we daar proactief op in richting onze relaties? Hoe langer ik dit werk doe, hoe leuker het wordt. Ik zie steeds meer mogelijkheden en kan tegelijk putten uit een enorme berg aan praktijkervaring. Het ultieme doel blijft om deze kennis over te dragen op jongere collega’s. Ik begeleid hen graag bij het vergroten van hun eigen kennis en ervaring.” 

Dus jouw toekomst ligt bij Duisenburgh?

“Zeker. Ik krijg veel energie van de groei en ontwikkeling die ik zie bij mijn klanten. Ik ben actief betrokken bij wat hen bezighoudt. Bijvoorbeeld als ik eerst een startende ondernemer begeleidde, die ik twee jaar later adviseer bij de overgang van eenmanszaak naar bv. Of als ik een groep enthousiaste medisch specialisten adviseer, omdat hun bedrijf in twee jaar tijd verdrievoudigd is. Omdat ik weet wat er leeft, kan ik ondernemers in elke fase bijstaan. Het advies dat ik geef wordt dan ook steeds meer divers. Het gaat over uitbreiding, aantrekken van (buitenlands) personeel, over beloningen voor betrokken medewerkers, financieringsvormen of de mogelijkheden van een franchiseorganisatie.”

Waarom zou een accountancymedewerker de overstap naar een advieskantoor moeten maken?

“Elke werkomgeving heeft zijn eigen charme en brengt andere uitdagingen met zich mee. Duisenburgh is aangesloten bij de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB). Het hebben en behouden van dit keurmerk betekent dat we continu aan specifieke kwaliteitseisen moeten voldoen. Deze procedures en eisen gaan echter minder ver dan bij een kantoor dat aangesloten is bij de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). We houden daardoor veel tijd over. En die kunnen we besteden aan onze relaties.”

Welke tip heb je voor jouw toekomstige collega’s?

“Een goede opleiding is belangrijk. Maar een titel is niet altijd nodig. Bij Duisenburgh vinden we dat het niets zegt over je gedrevenheid en kennis om ondernemers verder te helpen. En dat zie je dus ook terug in ons personeelsbeleid. We kijken echt naar de mens achter het cv. Past iemand bij ons, bij onze relaties en onze dienstverlening? Maar vooral: welke groeimogelijkheden en wensen heeft iemand nog? Mijn tip is dus: zoek een werkomgeving die bij je past én waar je de kans hebt om jezelf verder te ontwikkelen. Geloof mij, dat zou zomaar eens bij Duisenburgh kunnen zijn.”

Auteur

Mariëlle Weichert