Bel ons

040 - 222 21 12

Even voorstellen: Tommy Meeuws

Mijn naam is Tommy Meeuws. Ik ben een van de 4 directeur-eigenaren van Duisenburgh B.V.

Tijdens mijn studie Fiscale Economie aan de Universiteit van Tilburg, werkte ik parttime als administratief medewerker bij een detacheerder/opleider in de financiële dienstverlening. Na het afronden van mijn studie in 2003 was ik als fiscalist verantwoordelijk voor het opstellen en bespreken van jaarrekeningen en het geven van fiscaal advies aan MKB ondernemers.

Zelfstandig ondernemer

Vanuit mijn baan als fiscalist, besloot ik in 2007 dat het tijd was om voor mezelf te beginnen. Dit was de start van Adsolva Administratie & Fiscaal Advies. De samenwerking met Duisenburgh op het gebied van beleggingen en vermogensregie en Van Daal Jansen op het gebied van breed financieel advies werd steeds hechter. Het belang van integraal financieel advies voor de vermogende ondernemer zorgde voor een zeer intensieve samenwerking. Een uniek financieel totaalconcept was geboren.

Mijn rol bij Duisenburgh

Bij Duisenburgh ben ik als directeur verantwoordelijk voor het aansturen van Duisenburgh Administratie & Fiscaal Advies. Daarnaast bedien ik de klanten met fiscale en bedrijfskundige vraagstukken. Dit zijn grotendeels vermogende ondernemers waarvoor we de persoonlijke en zakelijke structuur zo optimaal en transparant mogelijk neerzetten. Omdat ik zelf ook ondernemer ben, kan ik mij goed inleven in de vragen van mijn klanten en zoek ik graag met hen naar een passende oplossing.

Werk en privé

In mijn privé tijd sport ik graag. Hierdoor kan ik mijn hoofd leegmaken en het zorgt voor ontspanning.

Daarnaast vind ik het belangrijk om tijd door te brengen met mijn vrouw, zoontjes en mijn vrienden. Een goede balans tussen werk en privé zorgt ervoor dat ik iedere dag het beste uit mijzelf kan halen.

Veranderingen in kindregelingen!

Heeft u kinderen? Dit is er veranderd.

Vanaf 2015 is er het een en ander veranderd voor wat betreft de kindregelingen in Nederland. Er zijn nu nog 4 regelingen die ouders financieel ondersteunen.
Dit zijn:

  • de kinderbijslag;
  • het kindgebonden budget;
  • de combinatiekorting;
  • de kinderopvangtoeslag.

De overige regelingen kom te vervallen of gaan op in andere regelingen. De regelingen die verdwijnen vanaf 2015 zijn:

  • ouderschapsverlofkorting;
  • aftrek levensonderhoud voor kinderen;
  • alleenstaande ouderkorting;
  • aanvulling op het minimuminkomen voor alleenstaande ouders.

Veranderingen in het kindgebonden budget en de kinderbijslag

Het kindgebonden budget is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten voor kinderen tot 18 jaar. De wet hervorming kindregelingen verandert het kindgebonden budget op een aantal punten:

  • Alleenstaande ouders krijgen vanaf 1 januari 2015 extra kindgebonden budget. De aanvulling voor alleenstaande ouders met een minimumuitkering en de fiscale korting voor alleenstaande ouders verdwijnen. Voor een beperkte groep (alleenstaande ouders in de bijstand met toeslagpartner) komt een overgangsregeling tot 1 januari 2016.
  • Het budget van de tegemoetkoming in de onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) voor

kinderen jonger dan 18 jaar maakt per 1 augustus 2015 deel uit van het kindgebonden budget. Het bedrag voor alle kinderen van 16 en 17 jaar gaat omhoog.

  • De inkomensgrens van het kindgebonden budget gaat per 1 januari 2015 naar beneden. Hierdoor krijgen mensen met een inkomen boven deze grens minder tegemoetkoming.
  • De bedragen voor het 1e en 2e kind gaan per 1 januari 2015 omhoog.

Kinderbijslag is een bijdrage in de kosten voor de opvoeding van kinderen tot 18 jaar. Ook deze
regeling gaat veranderen:

  • De hoogte van de kinderbijslag wordt in 2014 en 2015 niet aangepast aan de prijsindex. Dit

betekent dat de kinderbijslag niet aan de inflatie wordt aangepast. De eerste aanpassing is per 1 januari 2016.

  • Voor uitwonende kinderen tot 16 jaar vervalt de toets op hun inkomen. Deze groep kinderen mag onbeperkt bijverdienen.
  • De tegemoetkoming voor ouders met thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG) gaat per 1 januari 2015 op in de kinderbijslag.

Verhuizing naar het verleden

“Samen met mijn fantastisch team hebben we de schouders eronder gezet en zijn verhuisd naar ‘Villa Louise’”, vervolgt Frank stralend zijn verhaal. Het herenhuis is een rijksmonument en stamt uit 1913. Het is door architect L. Kooken gebouwd voor de kaarsenfabrikant Koster, die aan de westkant van de Eindhovenseweg kaarsen produceerde. 

Visie Duisenburgh voor 2015

Vooruitzichten financiële markten 2015

Het beleggingsjaar 2014 was een goed jaar voor vrijwel alle beleggingscategorieën. Als gevolg van het stimuleringsbeleid van federale banken zijn de rentes verder gedaald en obligatiekoersen opgelopen. Dit heeft ook de weg vrij gemaakt voor een forse stijging van de wereldwijde aandelenmarkten. Zet deze trend ook het komende jaar door? Graag blikken wij met u vooruit naar 2015.

Economische groei

Ook in 2015 zet het wereldwijde economische herstel door. De komende jaren zal de wereldeconomie een (zeer) gematigde groei laten zien. Alleen de economie in de VS blijft naar verwachting sterk presteren.

De aantrekkende Amerikaanse economie heeft de FED doen besluiten haar stimuleringsprogramma (QE) af te bouwen. Ondanks de belofte van de FED om de korte rente voorlopig op een laag niveau te houden zorgt verdere afbouw voor rentedruk hetgeen op haar beurt weer een risico vormt voor obligatie- en aandelenmarkten.

De Europese Centrale Bank (ECB) blijft terughoudend met verdere monetaire verruiming. Toch lijkt het er op dat zij niet ontkomt aan geldcreatie om de Europese economie te stimuleren. De mogelijkheden zijn echter beperkt. Naar verwachting gebeurt dit door het opkopen van staatsleningen en obligaties met onderpand.

Het gevaar van deflatie ligt nog altijd op de loer. Alleen een sterkere vraag naar goederen en diensten kan deflatie voorkomen. Een verdere daling van de euro ten opzichte van andere belangrijke valuta’s is gunstig voor de concurrentie-positie van de export in de Eurozone en houdt het deflatierisico beheersbaar.

Ook de Bank of Japan zinspeelt op verdere versoepelingsmaatregelen. Met het opendraaien van de geldkraan creëert zij ruimte voor inflatie. Vergaande herstructurering is echter noodzakelijk om een stabiele groei van de economie te realiseren.

Rente en inflatie

Een verder herstel van de Amerikaanse economie zorgt voor opwaartse rentedruk op zowel de geld- als op de kapitaalmarkt. De economische groei wordt nog eens extra ondersteunt door de lage olieprijs. Naar verwachting verhoogt de FED in de tweede helft van 2015 de korte rente. Ook de kapitaalmarktrente zal langzamerhand normaliseren.

Er zijn weinig aanwijzingen dat loon- of grondstofprijzen sterk zullen stijgen. Wij verwachten in de VS dan ook slechts een licht oplopende inflatie.

Het economisch herstel in Europa is broos. De lagere olieprijs stimuleert weliswaar de groei, maar de ECB zal alle zeilen bij moeten zetten om deflatiescenario af te wenden. De rentes in de Eurozone zullen nagenoeg onveranderd blijven.

De informatie die is opgenomen in deze publicatie is uitsluitend bestemd voor algemene doeleinden. Deze informatie biedt onvoldoende basis voor een beleggingsbeslissing. Wij adviseren u voorafgaand aan een eventuele actie deskundig advies in te winnen. Deze publicatie is geen aanbod en u kunt aan deze publicatie geen rechten ontlenen.

Het risico van sparen

In 20 jaar van 100.000 nog 88.660 over.

Velen denken dat het bedrag op de spaarrekening alleen maar kan toenemen vanwege rentebijschrijvingen. Maar dat ligt al enige tijd heel anders ….

De meeste spaarders, en dat is bij ons op Tholen zeker niet anders, hebben het met de paplepel binnengekregen; Sparen is een goede gewoonte die veilig en aantrekkelijk is om geld onder te brengen. Maar is dat vandaag nog zo? Oké, u heeft geen last van koersschommelingen, het is vrij opneembaar en u ontvangt ook altijd nog meer rente op spaargeld dan dat het in een ‘oude sok’ zit. Maar, het is de vraag wat u er nu echt mee opschiet.

Uw rendement is negatief ofwel sparen kost geld!

Op dit moment hebben we te maken met de laagste rente ooit: gemiddeld 1,1%. Alleen al de belastingdruk (1,2%) is 109%. Hiernaast is de inflatie 1%.

In cijfers: rente 1,1% – belasting 1,2% – inflatie 1% = -1,1% netto spaarrendement.

Zelfs in de afgelopen 20 jaar was sparen niet verdienstelijk.

In deze periode was de gemiddelde variabele spaarrente slechts 2,8% (CBS), bij een gemiddelde inflatie van 2,2%. Ook hier was het spaarrendement negatief: 2,8 – 1,2 – 2,2 = -0,6%. Conclusie: wanneer het uw doel was om uw vermogen in stand te houden dan was dat met sparen in de afgelopen 20 jaar niet gelukt!

In cijfers: van 100.000 was na 20 jaar nog circa 88.660* reëel over! Een ander risico is dat spaargelden boven 100.000 per persoon buiten het depositogarantiestelsel vallen.

Mogelijke oplossingen

Natuurlijk is het altijd verstandig om spaargeld achter de hand te hebben. Maak in ieder geval gebruik van de box 3 belastingvrijstelling ad eur 21.139 per persoon. Afhankelijk van uw situatie kunt u hiernaast bijvoorbeeld denken aan hypotheekaflossing, deels beleggen, onroerend goed, familiebank, sparen in uw BV of schenken aan kinderen/ goede doelen. Mijn volgende column (gepland in oktober) gaat hier verder op in.

Duisenburgh denkt graag met u mee over de meest optimale verdeling en mogelijke scenario’s in uw situatie. U kunt rekenen op gedegen, bank-onafhankelijk vermogensadvies voor een eerlijke prijs.

* De box3 vrijstelling van 21.139 per persoon is i.v.m. de eenvoud buiten beschouwing gelaten.

door: Jack Verkamman

Even voorstellen: René van den Groenendaal

Mijn naam is René van den Groenendaal. Ik ben een van de 4 directeur-eigenaren van Duisenburgh B.V.

Meer betekenen voor klanten

Mijn carrière is in 1987 begonnen bij het GIM Algemeen vermogensbeheer in Eindhoven. Hier werkte ik als vermogensbeheerder voor pensioenfondsen en vermogende particulieren.

Door de voortdurende veranderingen en het wijzigende beleggingsbeleid in de bank- en beleggingswereld heb ik in 2008 de stap genomen om een eigen beleggingsadvieskantoor te starten.

Belangrijke uitgangpunten waren toen: een integrale aanpak en het aansluiten van het vermogen bij de doelstellingen en het financieel plan van de cliënt.

Dit laatste werd verzorgd door het toenmalige financieel advieskantoor: Van Daal Jansen. Een belangrijke samenwerking die ervoor zorgde dat ik mijn klanten een gefundeerd onafhankelijk beleggingsadvies kon geven.

Duisenburgh Vermogensregie B.V. werkt al vanaf de start in 2008 met een transparant en heldere all-in fee en liep daarmee ver vooruit op het verdienmodel bij banken.

Totaalpakket

Als gevolg van onze integrale aanpak werd ook de behoefte gevoed om mee te denken over de structurering van de administratie van de bedrijven en personal holdings van onze relaties.

Hierdoor is in een later stadium de samenwerking aangegaan met Tommy Meeuws van (destijds) Adsolva. Door het samenvoegen van deze drie bedrijven en verder gaan onder de naam Duisenburgh B.V. werd een financieel totaalconcept gevormd.

Vanaf dat moment biedt Duisenburgh B.V. een unieke financiële dienstverlening en kunnen wij onze klanten van A tot Z ontzorgen op financieel gebied. Zowel zakelijk als privé.

Mijn rol bij Duisenburgh

Binnen Duisenburgh B.V. ben ik verantwoordelijk voor de business-unit “Duisenburgh Vermogensregie B.V.”.

Als beleggingsspecialist houd ik mij dagelijks actief bezig met de adviesportefeuilles van onze cliënten. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het volgen van de financiële- en beursontwikkelingen op de internationale beurzen. Hierbij worden we vakkundig geholpen door fondsmanagers en vermogensbeheerders vanuit de gehele wereld.

Bij Duisenburgh Vermogensregie bedienen we zowel particuliere als zakelijke relaties en omdat ik zelf ondernemer ben, begrijp ik als geen ander de behoefte aan een onafhankelijk en betrouwbare contactpersoon.

Werk en privé

Naast werken is ontspannen ook erg belangrijk. Dit doe ik het liefst samen met mijn vrouw en 2 dochters.

Onze paarden zijn een gezamenlijke passie en hier brengen we dan ook veel tijd mee door.

Als de tijd het toe laat wil ik graag  “een balletje” slaan. Tot voor kort was dit het tennisspel en nu wordt het steeds meer naar het golfen verlegd.

Even voorstellen: Frank van Daal

Mijn naam is Frank van Daal. Ik ben een van de 4 directeur-eigenaren van Duisenburgh.

Meer betekenen voor klanten

Mijn carrière is begonnen bij de Rabobank Aalst-Waalre. Hier werkte ik als hypotheekspecialist. Na in verschillende functies binnen het bankwezen werkzaam te zijn geweest, wilde ik meer betekenen voor mijn klanten dan een bank kon bieden. In 2004 heb ik daarom de stap genomen om een eigen financieel advieskantoor te starten. Met Bancare totaal kon ik mijn passie voor het vak verder uitdiepen en mijn klanten de aandacht geven die ze verdienen. Bancare totaal verzorgde financieel advies, beleggingsadvies en (zakelijke) financieringen. Al gauw had ik behoefte aan een paar extra handen en met de komst van Barry Jansen in 2005 was het fundament voor Duisenburgh, gelegd.

Totaalpakket

Nadat in 2008 René van den Groenendaal als beleggingsspecialist zijn intrede deed, kon Duisenburgh Vermogensregie worden opgericht. Met Tommy Meeuws van (destijds) AdSolva was de samenwerking met een administratiekantoor en fiscaal advieskantoor een feit. Hiermee was het financiële totaalconcept compleet en vanaf dat moment bieden wij onze klanten een unieke financiële dienstverlening en kunnen wij hen van A tot Z ontzorgen. Zowel voor zakelijke als voor privé aangelegenheden.

Mijn rol bij Duisenburgh

Bij Duisenburgh ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen klanten. Dit zijn voornamelijk vermogende ondernemers. Als Master Financial Planner (MFP) zijn mijn aandachtsgebieden financiële planning en vermogensregie. Als Directeur-Eigenaar ben ik tevens verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen Duisenburgh. Omdat ik zelf ook ondernemer ben, begrijp ik de vraagstukken van mijn klanten erg goed.

Een goede balans tussen werk en privé

Wanneer je hard werkt is het noodzakelijk om ook op tijd te ontspannen. Dit doe ik het liefst samen met mijn vrouw en mijn 2 kinderen. Ook hou ik erg van sport en muziek. Tijdens het mountainbiken kan ik mijn energie kwijt en maak ik mijn hoofd leeg. Deze balans is voor mij erg belangrijk. Zo lukt het mij om iedere dag het beste uit mijzelf halen.

Stamrechtvrijstelling en de wijzigingen per 1 januari 2014

In het Belastingplan van 2014 is een tweetal maatregelen opgenomen over de huidige stamrechtvrijstelling: per 1 januari 2014 wordt de stamrechtvrijstelling voor nieuwe stamrechten afgeschaft en daarnaast vervalt op 31 december 2013 voor bestaande stamrechten de eis dat stamrechten in periodieke uitkeringen moeten worden uitgekeerd.

Wat is een stamrecht?

Wanneer een werknemer een ontslagvergoeding krijgt, kan hij deze fiscaal aantrekkelijk inkleden door de vergoeding om te zetten in een aanspraak op periodieke uitkeringen. Een aanspraak op periodieke uitkeringen ter vervanging van loon, heet in de volksmond een “stamrecht”. Bij een stamrecht is de zogeheten “omkeerregel” van toepassing. Dit betekent dat de vergoeding zelf (stamrechtaanspraak) onbelast blijft, maar de later te ontvangen uitkeringen worden wel belast.

Afschaffing stamrechtvrijstelling

De stamrechtvrijstelling wordt voor nieuwe stamrechten afgeschaft. Vanaf 1 januari 2014 worden ontvangen ontslagvergoedingen in het jaar van ontvangst volledig in box I in de inkomstenbelastingheffing betrokken. Dit betekent dat een werknemer een “gouden handdruk” niet langer mag gebruiken voor een stamrechtpolis bij een verzekeraar, een bankspaar- of beleggingsproduct en een stamrechtaanspraak bij een eigen BV. Elke ontvangen ontslagvergoeding wordt vanaf 2014 gewoon als loon volledig belast in box I, wat betekent dat de werknemer maximaal 52% inkomstenbelasting over het ontvangen bedrag verschuldigd is. Alle vóór 1 januari 2014 toegekende stamrechten blijven onder het oude recht vallen.

Fiscaal gefaciliteerde afkoop

Doordat de eis dat alle op 1 januari 2014 bestaande (onder de stamrechtvrijstelling vallende) stamrechten in periodieke termijnen moeten worden uitgekeerd vervalt, kunnen lopende stamrechten zonder heffing van revisierente ineens worden uitgekeerd. De uitkering wordt bij de belastingplichtige in box I in de heffing van de inkomstenbelasting betrokken. Als de aanspraak in 2014 ineens wordt uitgekeerd, wordt slechts 80% van de uitkering in de heffing betrokken. Daardoor bedraagt het inkomstenbelastingtarief waartegen de stamrecht kan worden afgekocht maximaal 41,6%.

Advies over de mogelijkheden

De regels omtrent het stamrecht zijn voor de meeste mensen ingewikkelde materie. “Wat is in mijn situatie verstandig om te doen?” en “Wat betekent dit nu eigenlijk voor mij?” zijn veel gehoorde vragen van onze klanten. Duisenburgh Administratie & Fiscaal Advies kan u helpen bij de keuze om het stamrecht al dan niet ineens uit te laten keren en hiermee gebruik te maken van de faciliteit die de overheid voor 2014 in het leven heeft geroepen. Wij laten u zien wat de gevolgen zijn. Ook kunnen wij u adviseren over wat u het beste kunt doen met uw stamrecht BV en of het verstandig is om uw voorlopige aanslag voor 2014 aan te passen.

Provisieverbod voor effectendienstverlening

Sinds 1 januari 2014 is het provisieverbod voor beleggingsdiensten van kracht. Wat houdt dit precies in en wat zijn de gevolgen voor de belegger?

Wat houdt het provisieverbod in?

Het provisieverbod houdt in dat banken, beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders kosten direct in rekening brengen bij  de belegger voor beleggingsadvies, vermogensbeheer of execution only. Voorheen werden deze kosten verwerkt in de prijs van het beleggingsproduct. Deze onzichtbare beloning wordt ook wel provisie genoemd. Per 1 januari 2014 is dit verboden.

De toezichthouder heeft met het provisieverbod onder andere beoogd dat alle kosten overzichtelijk op een rij staan en de belegger op die manier beter verschillende dienstverleners kan vergelijken.

Door de nieuwe regels kan de hoogte van de tarieven en de manier waarop deze berekend worden, veranderen. Banken, adviseurs en vermogensbeheerders informeren u hierover via hun website, een brief of persoonlijk gesprek.

Wat verandert er precies per 1 januari 2014?

Na 1 januari is het voor banken, beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders verboden om vergoedingen te ontvangen van beleggingsfondsen. Ook moeten de kosten voor de dienstverlening inzichtelijk zijn. Klanten betalen dus rechtstreeks voor beleggingsadvies.

Omdat er een groep klanten is die niet bereid is om rechtstreeks te betalen voor het advies van een adviseur die zij zelden zien, heeft dit als gevolg dat zij overgaan op de dienstverlening “execution only”.

Er zijn 3 beleggingsvormen te onderscheiden: execution only, beleggingsadvies en vermogensbeheer.

Wat is execution only?

Execution only houdt in dat u belegt zonder van te voren advies in te winnen bij een adviseur, kort gezegd: zelf beleggen. Bij zelf beleggen bepaalt u zelf wanneer en waarin u belegt. U krijgt dus geen advies, uw dienstverlener voert alleen maar uit.

Zelf beleggen is over het algemeen de goedkoopste manier van beleggen, maar brengt ook meer risico met zich mee omdat u op uw eigen kennis en ervaring moet vertrouwen.

Bij deze vorm van beleggen is het daarom belangrijk dat u zelf voldoende kennis hebt van de producten waarin u belegt. Ook is het belangrijk dat u voldoende tijd heeft om uw eigen belegging en de sector of markt waarin u belegt goed te blijven volgen.

Wat is beleggingsadvies?

Bij deze vorm van beleggingsdienstverlening kunt u gebruik maken van de deskundigheid van een adviseur maar beslist u uiteindelijk zelf of u dit advies opvolgt of niet. Het advies wordt meestal in een gesprek gegeven, maar kan bijvoorbeeld ook telefonisch of via e-mail. In alle gevallen baseert de adviseur zijn advies op uw beleggingsdoelstelling en de mate van onzekerheid die u bereid bent te accepteren.

U kunt ervoor kiezen om voor een defensievere of meer offensieve aanpak te gaan. De kosten voor beleggingsadvies zijn over het algemeen hoger dan bij execution only, maar lager dan de kosten voor vermogensbeheer. Ook bij Duisenburgh kunt u terecht voor beleggingsadvies. Onze adviseurs staan graag voor u klaar.

Wat is vermogensbeheer?

Een vermogensbeheerder belegt uw geld, zonder u steeds om toestemming te vragen. U geeft hem dus de opdracht en bevoegdheid om uw geld te beleggen.

Bij vermogensbeheer maakt u vooraf afspraken met uw vermogensbeheerder over uw doel en de risico’s die u wel en niet acceptabel vindt. Zo kan de vermogensbeheerder op uw verzoek defensiever  beleggen, of offensiever beleggen.

De kosten voor vermogensbeheer zijn over het algemeen hoger dan die voor execution only en advies. Ook kunt u vaak alleen terecht bij een vermogensbeheerder als u een relatief groot bedrag kunt besteden aan beleggen.

Deze vorm van beleggingsdienstverlening kan u helpen uw doel te bereiken zonder dat u zelf veel verstand hoeft te hebben van beleggen. U maakt gebruik van de deskundigheid van de vermogensbeheerder. Toch kan het u een zeker gevoel geven wanneer er een onafhankelijk adviseur met u meekijkt en in de gaten houdt of de vermogensbeheerder doet wat hij u beloofd heeft. Deze dienstverlening bieden wij u bij Duisenburgh met ‘vermogensregie’.

Welke beleggingsvorm u ook kiest, bij Duisenburgh kijken we graag naar uw wensen en de beste oplossing.

Bron: AFM

Lenen bij de BV een aantrekkelijke optie?

Als directeur-grootaandeelhouder mag u onder bepaalde zakelijke voorwaarden geld lenen bij de besloten vennootschap. Vanwege de huidige economische ontwikkelingen waarin banken minder bereid zijn om geldleningen te verstrekken, vormt de bv een alternatief. Ook ten aanzien van de eigen woning financiering. Maar is dit een aantrekkelijke alternatief? En aan welke voorwaarden moet u voldoen?

Bij een lening tussen de DGA en de bv kan sprake zijn van een lening verstrekt door de bv (schuldeiser) aan de DGA (schuldenaar) of van een lening verstrekt door de DGA (schuldeiser) aan de bv (schuldenaar).

Zakelijke voorwaarden

Aandachtspunt is en blijft hierbij de zakelijkheid van de geldlening. Leent u geld van uw bv? Dan moet de lening voldoen aan zakelijke voorwaarden. Dit zijn voorwaarden die de bv ook zou stellen aan een derde, die overigens in vergelijkbare omstandigheden verkeert. Bijvoorbeeld een vergelijkbaar inkomen en vermogen. Wij adviseren u om de voorwaarden waaronder de bv u de lening geeft, in een schriftelijke leningsovereenkomst te zetten. Hierin staan onder andere de afspraken omtrent de aflossing van de lening, de gestelde zekerheden en de hoogte van de zakelijke rente. De zakelijke rente op een lening is volgens vaste rechtspraak de renteopbrengst die de bv ook elders als particuliere belegger kan behalen. De rente mag in bepaalde gevallen worden verhoogd, hetgeen bij een eigenwoning lening juist fiscaal interessant kan zijn.

Belastingaangiften

Als u geld leent van uw bv, komt het bedrag van de lening in twee belastingaangiften: als DGA zet u het bedrag van de lening in uw aangifte inkomstenbelasting en de bv zet het bedrag in de aangifte vennootschapsbelasting.

In uw aangifte inkomstenbelasting kunt u de lening in box 3 of in box 1 aangeven, maar nooit in allebei.

– U geeft het bedrag van de lening aan als schuld in box 3 in uw aangifte inkomstenbelasting. Daardoor daalt uw belastbaar inkomen in box 3. De rente die u aan uw bv betaalt, kunt u dan niet meer aftrekken.

– Gebruikt u de lening voor aankoop, verbouwing of onderhoud van een eigen woning? Dan geeft u de rente van de lening in uw aangifte inkomstenbelasting in box 1 aan als aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning. Maar dan mag u het bedrag van de schuld niet nog eens aangeven in box 3. Het bedrag van de lening hoort tot de eigenwoningschuld.

– Het is ook mogelijk dat u het geld gebruikt om een vermogensbestanddeel aan te schaffen, dat u vervolgens aan uw bv ter beschikking stelt. Ook in dat geval behoort de lening tot box 1.

Voorkom een hogere rente over verschuldigde vennootschapsbelasting

Per 1 januari 2014 is de belasting- en invorderingsrente voor de vennootschapsbelasting verhoogd. Deze rente is voortaan gekoppeld aan de wettelijke rente voor handelstransacties, met een minimum van 8%. Voor andere belastingmiddelen is de rente gelijk aan de wettelijke rente voor niet-handelstransacties, met een minimum van 4%.

Wat betekent dit voor ondernemers met een BV?

De verhoging van de belasting- en invorderingsrente betekent dat u méér rente gaat betalen over vennootschapsbelasting die u nog verschuldigd bent aan de belastingdienst over voorgaande jaren en over voorlopige aanslagen van het lopende jaar. U kunt dit nog voorkomen voor het jaar 2013. Als gevolg van een te late betaling van de aanslag, van het te laat doen van aangifte of van een te laat verzoek om een voorlopige aanslag op te leggen kan het te betalen bedrag aan de fiscus aanzienlijk oplopen door verhoogde belasting- en invorderingsrente. Ook bij een tijdige betaling, een tijdige aangifte of een tijdig verzoek kan alsnog belasting- of invorderingsrente verschuldigd zijn als de belastingdienst een correctie oplegt.Ik wil advies over dit onderwerp

Voorkom dat u met een hogere rente wordt geconfronteerd

Het is van belang tijdig actie te ondernemen om te voorkomen dat de belastingdienst het verhoogde rentetarief rekent over de belasting die u nog verschuldigd bent. Vanaf het belastingjaar 2012 stijgt het tarief voor belasting- en invorderingsrente fors. Voor aanslagen in de vennootschapsbelasting gaat de wettelijke rente voor handelstransacties met een minimum van 8% gelden. Voor aanslagen in de inkomsten-, loon-, overdrachts-, omzet-, schenk- en erfbelasting gaat de wettelijke rente voor niet-handelstransacties met een minimum van 4% gelden. Voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting wordt de belastingrente in het vervolg berekend vanaf 1 juli volgend op het belastingjaar (voorheen begon de rentetikker al te lopen vanaf 1 januari volgend op het belastingjaar). Deze stijging van de rentetarieven geldt niet voor berekende rente in de periode vóór 1 april 2014. Bij een te lage vaststelling van een voorlopige aanslag wordt belastingrente in rekening gebracht over het verschil vanaf 1 juli vanaf het daaropvolgende belastingjaar tot de laatste dag van de betalingstermijn van de aanslag.

Belastingjaar 2013

Voor het belastingjaar 2013 gaat de hogere rente gelden vanaf 1 juli 2014. Om aan de hogere renteberekening te ontkomen, kunt u het volgende doen: dien bij de Belastingdienst vóór 1 mei 2014 een verzoek in tot vaststelling van een voorlopige aanslag; dien aangiften 2013 in vóór 1 april 2014.

Belasting- en invorderingsrente. Complexe regelgeving

De wettelijke regeling rondom belasting- en invorderingsrente is complex. Het loont de moeite hier samen met uw adviseur naar te kijken. Neem contact op met één van onze adviseurs om te bespreken hoe de renteregeling precies voor u uitwerkt.

Méér winst door een goede bedrijfsadministratie

Is bedrijfsadministratie een noodzakelijk kwaad? Veel ondernemers kijken op deze manier tegen het voeren van hun administratie aan. Wellicht logisch, gezien vanuit het perspectief van de ondernemer die goed is in zijn eigen “business”, maar een broertje dood heeft aan alles wat maar met boekhouding of administratie te maken heeft. Wellicht logisch, gezien vanuit het perspectief van de verplichte bedrijfsadministratie als onderdeel van het spel met de belastingdienst: ook al zo’n noodzakelijk kwaad.

Bedrijfsadministratie als waardevol bedrijfsproces

Maar elke ondernemer beseft wel degelijk: bedrijfsadministratie is niet een noodzakelijk kwaad. Eerder een noodzakelijk bedrijfsproces, dat, mits goed ingericht, veel geld kan opleveren voor uw bedrijf. Immers, de administratie (en sub-administratie van elk bedrijfsonderdeel proces) neemt een centrale positie in uw bedrijf. Met het voeren van een goede bedrijfsadministratie verzamelt u op systematische wijze data van afdelingen binnen uw bedrijf. Een gigantische informatiedatabase dat ten dienste staat van de belangrijkste doelstellingen van uw bedrijf: winst maken en kosten reduceren.

Registratie van uw bedrijfsgegevens

Met een goede registratie van uw bedrijfsgegevens heeft u snel de beschikking over de cijfers en resultaten van uw bedrijf. U krijgt sneller inzicht in uw kosten, uw omzet en uw winst. Aan de hand hiervan kunt u inspelen op ontwikkelingen en uw activiteiten eventueel bijstellen. De registratie van bedrijfsgegevens is de basis voor accuraat debiteuren- en crediteurenbeleid.

Managementinformatie

Informatie verstrekken aan het bedrijfsmanagement is onontbeerlijk voor het goed functioneren van uw bedrijf. Groot of klein: uw bedrijfsadministratie geeft inzicht in omzetten, kosten, ontwikkelingen en trends. Op basis van deze informatie neemt u de belangrijkste beslissingen. Actuele en accurate registratie van gegevens zijn hier van groot belang. Ook kleinere ondernemingen hebben vaak te weinig zicht op de ondernemingscijfers en dus de prestaties. Het aansturen van een bedrijf “op gevoel” gebeurt nog vaak, zonder dat dit gevoel wordt onderbouwd met correcte en actuele cijfers.

Controle

Interne controle is een groot goed voor uw bedrijf. Zeker als uw bedrijf groeit, wordt het steeds lastiger om bedrijfsprocessen te doorgronden. Door op systematische wijze bedrijfsgegevens vast te leggen kunt u een goede interne controle en administratieve organisatie inrichten. De kans op fouten wordt aanzienlijk verminderd en de winst qua tijd en efficiëncy is groot.

Bedrijfsadministratie en de fiscus

Ook voor de Belastingdienst dient u de administratie juist aan te leveren. De administratie van uw bedrijf is voor de fiscus essentieel bij de controle van de belastingaangiften. U heeft zelfs een wettelijke administratieplicht. Voldoet u niet aan deze verplichting, dan geeft u de belastinginspecteur min of meer vrij spel om de winst zelf te berekenen (hij moet dit wel aannemelijk kunnen maken). De administratieplicht gaat niet alleen om het vastleggen van de cijfers, maar ook over bijvoorbeeld het vastleggen van bestuurs- en beheersdaden of andere zaken die de interne organisatie aangaan. U heeft daarnaast een fiscale administratie- en bewaarplicht gedurende 7 jaar (bij onroerende zaken 10 jaar). Wel heeft u de vrijheid om zelf te bepalen hoe u uw administratie inricht. De administratie moet in ieder geval ordelijk en betrouwbaar zijn.

Bedrijfsadministratie en financieel advies

Noodzakelijk kwaad of waardevol bedrijfsproces? Oordeel zelf zou ik zeggen. In ieder geval is de bedrijfsadministratie de financiële basis voor elke onderneming. Wij verzorgen graag voor uw bedrijf de financiële administratie, de loonadministratie, jaarrekeningen en belastingaangiftes. Maar bij Duisenburgh is dat pas het begin! Uw financiële rapportages zijn tevens de basis voor ons vermogensadvies, financieel advies en fiscaal advies. Onze adviseurs van Duisenburgh Vermogensregie en Duisenburgh Financieel Advies raadplegen daarom ook vaak hun collega’s van Duisenburgh Administratie en Fiscaal Advies. Wel zo handig dat we bij elkaar zitten.