Bel ons

040 - 222 21 12

Beleggen in FinTech-bedrijven: onmisbaar in de digitale wereld

Met onze modelportefeuilles zoeken we bij Duisenburgh continu de balans tussen risico en rendement. We kijken naar de fase waarin economieën en beurzen zich bevinden, hoe de gemiddelde koerswinstverhoudingen zijn, waar risico’s te verwachten zijn en waar we kansen zien. Ook kijken we naar mondiale trends. Een belangrijke trend waar we al geruime tijd in beleggen? De opkomst van de zogenoemde FinTech-bedrijven.

FinTech: Financial en Technology

Het begrip FinTech is relatief onbekend in Nederland. De naam is een samenvoeging van de begrippen Financial en Technology en verwijst naar bedrijven die financiële diensten bieden door gebruik te maken van de laatste informatietechnologie. Deze bedrijven bouwen moderne apps (bekend is bijvoorbeeld Tikkie van ABN AMRO) en bieden moderne betaaldiensten (Adyen, PayPal) aan. Zo concurreren deze bedrijven met de traditionele banken en verzekeraars. En tegelijkertijd treden ze op als toeleverancier of samenwerkingspartij van die banken en verzekeraars en helpen ze bij de ontwikkeling van nieuwe diensten of het moderniseren van verouderde systemen.

Gevestigde banken en dienstverleners hebben zelf meestal nog niet de technologie om mee te gaan in een wereld die steeds meer online beweegt. Nieuwere, op technologie leunende bedrijven, hebben deze kennis wel in huis en daarmee een groter potentieel verdienmodel. Dit maakt het erg aantrekkelijk om te beleggen in FinTech-bedrijven.

Digitale trend

De pandemie maakt de digitale trend waarin we ons bevinden nóg duidelijker. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme toename van contactloos betalen. Traditionele financiële dienstverleners moeten veel geld investeren om mee te kunnen gaan in deze digitale trend, door technologie en implementatie in te kopen bij de nieuwe, op IT gebaseerde bedrijven. Deze bedrijven profiteren hier dus bovenmatig van. Ook de opkomst van Artificial Intelligence (AI), het gebruik van algoritmes en het op nieuwe en andere manieren vergaren van data, zijn trends waarin de FinTech-bedrijven goed scoren. 

Hoewel overnames en fusies – waarmee doorgaans flinke premies gemoeid zijn – onvermijdelijk zijn in een sector die zo snel groeit en waar zoveel geld naar toestroomt, verwachten wij dat de FinTech sector de wind mee blijft hebben. Simpelweg omdat de markt vraagt om innovatieve oplossingen in de financiële sector. Daarom hebben onze beheerportefeuilles een positie in het Robeco FinTech Fund.

DisclaimerDe verstrekte informatie is geen persoonlijk advies. Het is altijd belangrijk om uw persoonlijke situatie te bespreken met uw adviseur, zodat u volledige en juiste informatie krijgt.

Beleggen in FinTech-bedrijven: onmisbaar in de digitale wereld

Met onze modelportefeuilles zoeken we bij Duisenburgh continu de balans tussen risico en rendement. We kijken naar de fase waarin economieën en beurzen zich bevinden, hoe de gemiddelde koerswinstverhoudingen zijn, waar risico’s te verwachten zijn en waar we kansen zien. Ook kijken we naar mondiale trends. Een belangrijke trend waar we al geruime tijd in beleggen? De opkomst van de zogenoemde FinTech-bedrijven.

FinTech: Financial en Technology

Het begrip FinTech is relatief onbekend in Nederland. De naam is een samenvoeging van de begrippen Financial en Technology en verwijst naar bedrijven die financiële diensten bieden door gebruik te maken van de laatste informatietechnologie. Deze bedrijven bouwen moderne apps (bekend is bijvoorbeeld Tikkie van ABN AMRO) en bieden moderne betaaldiensten (Adyen, PayPal) aan. Zo concurreren deze bedrijven met de traditionele banken en verzekeraars. En tegelijkertijd treden ze op als toeleverancier of samenwerkingspartij van die banken en verzekeraars en helpen ze bij de ontwikkeling van nieuwe diensten of het moderniseren van verouderde systemen.

Gevestigde banken en dienstverleners hebben zelf meestal nog niet de technologie om mee te gaan in een wereld die steeds meer online beweegt. Nieuwere, op technologie leunende bedrijven, hebben deze kennis wel in huis en daarmee een groter potentieel verdienmodel. Dit maakt het erg aantrekkelijk om te beleggen in FinTech-bedrijven.

Digitale trend

De pandemie maakt de digitale trend waarin we ons bevinden nóg duidelijker. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme toename van contactloos betalen. Traditionele financiële dienstverleners moeten veel geld investeren om mee te kunnen gaan in deze digitale trend, door technologie en implementatie in te kopen bij de nieuwe, op IT gebaseerde bedrijven. Deze bedrijven profiteren hier dus bovenmatig van. Ook de opkomst van Artificial Intelligence (AI), het gebruik van algoritmes en het op nieuwe en andere manieren vergaren van data, zijn trends waarin de FinTech-bedrijven goed scoren. 

Hoewel overnames en fusies – waarmee doorgaans flinke premies gemoeid zijn – onvermijdelijk zijn in een sector die zo snel groeit en waar zoveel geld naar toestroomt, verwachten wij dat de FinTech sector de wind mee blijft hebben. Simpelweg omdat de markt vraagt om innovatieve oplossingen in de financiële sector. Daarom hebben onze beheerportefeuilles een positie in het Robeco FinTech Fund.

Disclaimer
De verstrekte informatie is geen persoonlijk advies. Het is altijd belangrijk om uw persoonlijke situatie te bespreken met uw adviseur, zodat u volledige en juiste informatie krijgt.

Beleggen in FinTech-bedrijven: onmisbaar in de digitale wereld

Met onze modelportefeuilles zoeken we bij Duisenburgh continu de balans tussen risico en rendement. We kijken naar de fase waarin economieën en beurzen zich bevinden, hoe de gemiddelde koerswinstverhoudingen zijn, waar risico’s te verwachten zijn en waar we kansen zien. Ook kijken we naar mondiale trends. Een belangrijke trend waar we al geruime tijd in beleggen? De opkomst van de zogenoemde FinTech-bedrijven.

FinTech: Financial en Technology

Het begrip FinTech is relatief onbekend in Nederland. De naam is een samenvoeging van de begrippen Financial en Technology en verwijst naar bedrijven die financiële diensten bieden door gebruik te maken van de laatste informatietechnologie. Deze bedrijven bouwen moderne apps (bekend is bijvoorbeeld Tikkie van ABN AMRO) en bieden moderne betaaldiensten (Adyen, PayPal) aan. Zo concurreren deze bedrijven met de traditionele banken en verzekeraars. En tegelijkertijd treden ze op als toeleverancier of samenwerkingspartij van die banken en verzekeraars en helpen ze bij de ontwikkeling van nieuwe diensten of het moderniseren van verouderde systemen.

Gevestigde banken en dienstverleners hebben zelf meestal nog niet de technologie om mee te gaan in een wereld die steeds meer online beweegt. Nieuwere, op technologie leunende bedrijven, hebben deze kennis wel in huis en daarmee een groter potentieel verdienmodel. Dit maakt het erg aantrekkelijk om te beleggen in FinTech-bedrijven.

Digitale trend

De pandemie maakt de digitale trend waarin we ons bevinden nóg duidelijker. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme toename van contactloos betalen. Traditionele financiële dienstverleners moeten veel geld investeren om mee te kunnen gaan in deze digitale trend, door technologie en implementatie in te kopen bij de nieuwe, op IT gebaseerde bedrijven. Deze bedrijven profiteren hier dus bovenmatig van. Ook de opkomst van Artificial Intelligence (AI), het gebruik van algoritmes en het op nieuwe en andere manieren vergaren van data, zijn trends waarin de FinTech-bedrijven goed scoren. 

Hoewel overnames en fusies – waarmee doorgaans flinke premies gemoeid zijn – onvermijdelijk zijn in een sector die zo snel groeit en waar zoveel geld naar toestroomt, verwachten wij dat de FinTech sector de wind mee blijft hebben. Simpelweg omdat de markt vraagt om innovatieve oplossingen in de financiële sector. Daarom hebben onze beheerportefeuilles een positie in het Robeco FinTech Fund.

Disclaimer
De verstrekte informatie is geen persoonlijk advies. Het is altijd belangrijk om uw persoonlijke situatie te bespreken met uw adviseur, zodat u volledige en juiste informatie krijgt.

De balans opmaken

Het eerste kwartaal van 2021 is alweer bijna gepasseerd. Juist in deze bijzondere tijd vliegen de weken voorbij. Uw brievenbus stroomde inmiddels vol met de jaaroverzichten van lonen, pensioenen, banken, beleggingen, enzovoort, bedoeld voor de belastingaangifte over 2020. Maar, wanneer we dit nog niet gedaan hebben, is het ook een uitstekend moment om de financiële balans eens op te maken, nu alle gegevens toch op tafel liggen.

Vooraf ‘de economische omgeving’

Ook in economisch opzicht was 2020 een buitengewoon bewogen jaar. Ondanks de vele steunmaatregelen van de centrale banken en overheden wereldwijd, zijn er helaas veel sectoren en bedrijven die hun wonden likken. Er leven veel vragen als ‘hoe lang en hoe diep we nog zullen gaan’ en ‘kan mijn bedrijf blijven bestaan’, ook werknemers van deze bedrijven zijn onzeker over hun baan.

Een zwaar getroffen en sector is de horeca. Dat reikt verder dan alleen de hotels, restaurants en cafés; een groot keten van toeleveranciers zag eveneens haar omzet instorten. In Yerseke bijvoorbeeld zien we de normaal lege parkeerterreinen, nu vol staan met bestelauto’s van leveranciers van verse
vis, oesters, mosselen. In Barendrecht zien we hetzelfde bij toeleveranciers van groente, fruit, sappen, salades. Ook de keten daarvoor, zoals de visafslagen, draaiden eveneens lagere omzetten met dalende opbrengsten. Uiteindelijk treft
het ook onze agrariërs en de visserij vanwege de lagere prijzen. Zo hangt alles aan elkaar.

Innoveren

’Onder druk wordt alles vloeibaar’: overal wordt actief gezocht naar andere verdienmodellen en afzetkanalen om de consument alsnog te bereiken, er wordt momenteel veel meer geïnnoveerd dan voor de crisis. Dit biedt uiteindelijk ook mooie kansen voor de periode na de crisis. Bedrijfstakken die juist konden profiteren van de situatie zijn er ook: denk onder meer aan supermarkten, slagerijen en visspecialisten, webshops, pakketdiensten en afhaalmaaltijden.

Uw financiën

Het is altijd goed om u bewust te zijn van uw financiële status. Dat geldt temeer in een tijd van crisis. Graag help ik u om uw financiën op eenvoudige wijze op een rijtje zetten.

Begin met uw inkomen nu. Tel uw huidige inkomsten uit loon en/of pensioenen, vermogen en dergelijke bij elkaar op. Wanneer u veranderingen verwacht, maak daar dan een aantekening van. Vervolgens is het van belang om uw structureleen niet structurele uitgaven na te lopen. Stel uzelf daarbij steeds de vraag of deze uitgaven nog nodig zijn ofwel toegevoegde waarde voor u hebben. Vaak zijn er automatische incasso’s van zaken die u inmiddels niet meer gebruikt of zelfs vergeten bent; sluimerende kosten dus. Bijvoorbeeld abonnementen, incasso’s van verenigingen of onnodige verzekeringen. Zet meteen het mes in alles wat niet echt nodig is. Velen zijn verbaasd hoeveel daarmee te besparen valt. Het bedrag dat u op deze wijze bespaart, kunt u maandelijks opzijzetten voor zaken die u echt leuk vindt!

Inkomen later

Op de website www.mijnpensioen.nl kunt u uw eigen financiële situatie op pensioendatum bekijken. Het te verwachten pensioeninkomen van alle pensioenfondsen en de AOW wordt hierop weergegeven, zowel bruto als netto. Eventuele lijfrentetegoeden worden overigens niet weergegeven. Wanneer het inkomen bij pensioen voldoende is, hoeft u verder niets te doen. Maar wanneer het te mager is, reserveer dan extra, al is het maar een beperkt bedrag per maand op de spaar- of effectenrekening. Hoe vroeger u start met het opbouwen van vermogen voor later, hoe lager het bedrag is dat u per maand hoeft te reserveren. Immers, de tijd van opbouw is dan langer en het ‘rendement op rendement effect’ geeft een extra boost. Wanneer het een vaste maandlast wordt voelt u er ‘niets’ van. Zo bouwt u een mooi bedrag op om uw pensioen te kunnen aanvullen. Wanneer er sprake is van een aantoonbaar pensioentekort zijn er interessante mogelijkheden met fiscale aftrek zoals banksparen. Laat u hierbij adviseren!

Spaarvermogen

Ook op het gebied van vermogen is het van belang om de vinger aan de pols te houden. De Nederlandse bank berichte onlangs dat er in 2020 uitzonderlijk veel gespaard is. Er staat nu 487 miljard op spaarrekeningen! Echter, de lage rente van de afgelopen jaren heeft inmiddels het nulpunt bereikt. Voor spaarvermogens boven 250.000 euro wordt zelfs 0,50 procent negatieve rente berekend (spaarboete). Wanneer het geld blijft staan, kost het u zowel boeterente aan de bank, als belasting over het box 3 vermogen (bij particulieren). Er zijn echter goede mogelijkheden om dit te optimaliseren. Denk aan een spaar-BV als u wilt blijven sparen; u betaalt dan alleen belasting als er daadwerkelijk rente wordt betaald (maar de negatieve rente doet dan nog steeds pijn). Ook kunt u beleggen in een goed gespreide effectenportefeuille voor de langere termijn. Bij grote vermogens kan tevens gedacht worden aan vastgoedprojecten (direct of indirect), crowdfunding met onderpand mits goed gespreid, gedekte financieringen enz. Wilt u meer weten? Wij informeren u graag!

Disclaimer
De verstrekte informatie is geen persoonlijk advies. Het is altijd belangrijk om uw persoonlijke situatie te bespreken met uw adviseur, zodat u volledige en juiste informatie krijgt.

Voorstelling verlengd: ‘’negatieve spaarrente’’

Het extreem ruime monetaire beleid van centrale banken gedurende de afgelopen jaren deed ons al vermoeden dat het scenario van een negatieve spaarrente niet meer ondenkbaar was. En nu weten we al bijna niet meer beter. Nadat banken ons eerst een tijdje lieten wennen aan het idee, gingen zij het afgelopen jaar beurtelings schoorvoetend over tot het in rekening brengen van een negatieve spaarrente. Zelfs de Volksbank, toch de bank voor ‘de gewone man’, ging in het najaar overstag.

Kapitaalbehoud
Uitgaande van een negatieve rente en rekening houdend met inflatie en belastingheffing is het gewoonweg niet mogelijk een vermogen in stand te houden, laat staan om nog enig rendement te realiseren. Voor hen bij wie kapitaalbehoud voorop staat is een negatieve rente een hard gelag. Het is dan ook niet gek dat spaarders zoeken naar alternatieven om hun kapitaal te beschermen.

Alternatieven
Veel partijen spelen handig in op bovenstaand fenomeen en presenteren talloze zogenaamde alternatieven die uitkomst moeten bieden. Maar in alle eerlijkheid kunnen we niet anders dan constateren dat er eigenlijk geen alternatieven bestaan. Natuurlijk zijn er oplossingen die uitzicht bieden op een ‘hoger’, positief rendement. Maar de term rendement is onlosmakelijk verbonden met een tweede aspect, namelijk risico. Veelal gaat het om beleggingsoplossingen die in meer of mindere mate risico’s behelzen. Maar de meeste spaarders sparen niet zonder reden. Zij willen die risico’s liever niet nemen.

Risico
Maar wat is onder de huidige omstandigheden eigenlijk de definitie van het begrip risico? Als een spaarder als voornaamste doelstelling kapitaalbehoud heeft, dan staat die wens ook nu nog steeds overeind. De huidige rentestand vormt echter een bedreiging voor het behalen van die doelstelling. Het niet realiseren van de doelstelling is nu een risico. Het begrip ‘risico’ krijgt hiermee een andere lading. Het is daarom zinvol dit begrip in een ander perspectief te plaatsen.

Oplossing
Beleggen is dus niet zo zeer een alternatief voor sparen, maar kan wel degelijk onderdeel zijn van de oplossing om een vermogen te beschermen. Het toevoegen van een klein percentage meer ‘risicovolle’ assets (denk aan aandelen, grondstoffen, vastgoed enz.) verkleint het risico op het niet behalen van een vermogensdoelstelling substantieel.

Rentestijging
De recente rentestijgingen veranderen het beeld naar alle waarschijnlijkheid niet. Het zijn vooral de lange rentes die wat zijn opgelopen en niet zozeer de korte rente, die bepalend is voor de spaarrente. Hoe duurzaam is de actuele rentestijging; loopt de rente verder op of blijft het bij een kortstondige oprisping? Op dit moment is er geen aanleiding om te vermoeden dat het einde van de negatieve spaarrentes in zicht is.

Aanpassingsvermogen
Van spaarders wordt dus de nodige flexibiliteit vereist. Kunnen zij zich aanpassen aan de veranderde omstandigheden en een nieuwe kijk ontwikkelen op het begrip risico? Wij realiseren ons dat dit lastig is binnen het complexe speelveld waarin we ons bevinden. Uiteraard bieden wij graag een helpende hand en adviseren wij bij het maken van de juiste keuzes.

Duisenburgh Vermogensregie B.V.
Maart 2021

Lees ook: Binnenkort in het theater: ‘’negatieve spaarrente’’

Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.

Nieuw energielabel woningen en je woning verduurzamen

Sinds 1 januari 2021 is er een nieuw energielabel voor gebouwen. Hiermee geeft Nederland invulling aan de herziende Europese richtlijn voor de energieprestaties van gebouwen. Het nieuwe energielabel geeft beter inzicht in de energiezuinigheid van het gebouw. Met de komst van het nieuwe energielabel is het niet meer mogelijk om zelf via internet een energielabel voor een woning aan te vragen.

Op basis van Europese richtlijnen moet al sinds 2008 bij de verkoop, verhuur of oplevering van een woning een energielabel worden overlegd. Dit laat zien hoe zuinig de woning is. Een woning met energielabel A is de meest zuinige woning, een woning met letter G de minst zuinige. De verkoper of verhuurder is verantwoordelijk voor de aanwezigheid van een energielabel op straffe van een boete.

Voorlopig energielabel
In 2015 kreeg elke woning in Nederland een voorlopig energielabel toegewezen, gebaseerd op de meest voorkomende kenmerken van het type woning. Dit voorlopige energielabel heeft geen officiële status en is bedoeld als kennismaking met het energielabel. Elke woningeigenaar kan zijn voorlopig energielabel inzien via www.energielabel.nl. Tot 2021 kon je het voorlopig energielabel eenvoudig via internet omzetten naar een definitief energielabel. De kosten daarvan varieerden van een paar euro’s tot een paar tientjes.

Nieuw energielabel
Het nieuwe energielabel is uitgebreider en wordt op een meer nauwkeurige manier bepaald. Een energieadviseur bezoekt de woning en beoordeelt ter plaatse de verschillende kenmerken van de woning. Op basis daarvan berekent de energieadviseur hoeveel energie er nodig is voor verwarming, warm water, ventilatie en koeling van de woning. Met die informatie stelt de energieadviseur het energielabel vast en geeft aanbevelingen voor (verdere) verduurzaming. Deze aanbevelingen komen met een uitgebreide toelichting op het energielabel te staan.

De opbouw van de labels zelf is niet veranderd: het energielabel loopt van categorie A (zuinig) tot en met G (niet zuinig). Het label A wordt wel uitgebreider: de woning kan nu maximaal een A++++-label krijgen. Op het nieuwe energielabel staat per categorie vermeld hoe hoog de gemiddelde energierekening is.

Kosten nieuw energielabel
Het nieuwe energielabel wordt in eerste instantie fors duurder. Naar verwachting gemiddeld €100 voor appartementen en €190 voor eengezinswoningen. Wel wordt gedurende 2021 naar mogelijkheden gekeken om deze kosten te drukken. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht of het toch een optie is het nieuwe energielabel digitaal of met ondersteuning van een energieadviseur op afstand aan te vragen.

Een definitief energielabel blijft tien jaar geldig vanaf de registratiedatum. Dat geldt ook voor energielabels die zijn geregistreerd vóór 1 januari 2021.

Energiebesparende voorzieningen
Als je een woning koopt en van plan bent deze te verduurzamen, dan kun je een hoger hypotheekbedrag krijgen. Als je energiebesparende voorzieningen financiert, mag je in 2021 tot 106% (in plaats van 100%) van de waarde van de woning lenen.

Voorbeeld:
Je koopt een woning met een marktwaarde van € 300.000 en je wilt voor € 20.000 aan energiebesparende voorzieningen aanbrengen. Je kunt maximaal een hypotheek van 106% van € 300.000 krijgen, oftewel € 318.000. 

Bij de inkomenstoetsing, waarmee wordt bepaald hoeveel je kunt lenen, blijven investeringen in energiebesparing tot maximaal € 9.000 buiten beschouwing. Bij een nul-op-de-meter woning is dit zelfs € 25.000 met energieprestatiegarantie en € 15.000 zonder energieprestatiegarantie. Je inkomen moet wel minimaal € 33.000 op jaarbasis zijn.

Als je al een koophuis hebt:
Als je een woning hebt met overwaarde, dan kan het een goede optie zijn om je huidige hypotheek op te hogen of een tweede hypotheek op je woning af te sluiten. Ook als je geen overwaarde hebt op je woning, kan je de hypotheek verhogen. Bij energiebesparende maatregelen mag er ook op een bestaande hypotheek tot 106% van de waarde van de woning gefinancierd worden. Als de verhoogde hypotheek gebruikt wordt voor woningverbetering is ook de rente die je hierover betaalt fiscaal aftrekbaar.

Onder energiebesparende voorzieningen vallen:

  • Isolatie van gevel, dak, leiding of vloer
  • HR++ beglazing (of hoger)
  • Een warmtepomp
  • Zonnepanelen

Let op! Per 2021 vallen een HR-ketel en een zonneboiler niet meer onder de energiebesparende voorzieningen.

Energiebesparende voorzieningen: hoe werkt het?
Om er zeker van te zijn dat het extra geld wordt besteed aan energiebesparende voorzieningen, wordt dit bedrag in een bouwdepot gestort. Van tevoren geef je aan welke maatregelen je wilt nemen en welke kosten daar naar verwachting tegenover staan. Wanneer de kosten gemaakt zijn, dien je de nota’s in en wordt er uit het depot uitbetaald. Blijft er een saldo over nadat de energiebesparende voorzieningen gerealiseerd zijn of het bouwdepot is verlopen, dan moet dit worden gebruikt als extra aflossing op de hypotheek.

Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.

Uit de adviespraktijk: ‘Have a Dream’ – planmatig dromen

“Tijdens mijn schoolperiode had ik altijd wel een baantje: krantenbezorger, tomatenplukker en verkoper van scheepsonderdelen”, vertelt Koos.

“Mijn rouw Vera deed het niet anders; zij begon als vakkenvuller en eindigde als makelaarsassistente. Eenmaal klaar met onze opleidingen begonnen we aan onze droombaan. Vera is nu interieurarchitect en zelf ben ik maritiem ondernemer.”

Hun allereerste spaardoelen waren een rijbewijs en een auto. Het tweede doel: sparen voor een eigen droomhuis. Koos en Vera, inmiddels gehuwd, kregen drie kinderen; twee dochters en een zoon. Inder daad, de auto en het eigen huis zijn er gekomen, en hoe!

‘Altijd hard gewerkt en ook gespaard’

Na hun studie zijn ze getrouwd en woonden ze in een huurappartementje, want net na de studie wilden de banken nog geen hypotheek verstrekken. “Onze droom bleef een eigen huis, maar nu met een tuin voor onze kinderen.” De zaken gingen goed, ondanks de toenemende kosten van hun opgroeiende kinderen spaarden ze stevig door om hun
doel te bereiken. Inmiddels wonen ze met veel plezier in een vrijstaande woning in Krimpen aan den IJssel – met uitzicht op het water.

Het bereikbaar maken van doelen vereist een plan, maar ook discipline. Een financieel plan is tegenwoordig al helemaal geen luxe meer. De overheid treedt immers steeds meer terug, er wordt verwacht dat we zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor een gezonde financiële basis.

Denk bijvoorbeeld aan de pensioenopbouw.

Heeft u voldoende geregeld voor de oude dag; wanneer wilt of kunt u met pensioen? Wat is uw financiële buffer bij een volgende crisis? Wellicht wilt u uw kinderen helpen bij de aankoop van een woning. En – niet onbelangrijk: wat is uw financiële positie bij arbeidsongeschiktheid of overlijden?

‘Mijn bedrijf (of schip) is mijn pensioen’

Bij ondernemers speelt veelal het idee ‘mijn bedrijf (of schip) is mijn pensioen’. Maar hoe safe is die gedachte? In de onderneming van Koos zitten inderdaad kapitaalsintensieve voorraden en machines, voldoende waarde dus. Maar wanneer de omzet langdurig op een laag pitje komt door bijvoorbeeld een nieuwe crisis, dan kan dat ‘pensioen’ flink aangetast worden. Ook een schappelijke bedrijfsoverdracht aan eigen kinderen kan ervoor zorgen dat de opbrengst te zijner tijd lager uitkomt dan nodig is voor het gewenste pensioeninkomen van Koos.

Een financiële planning geeft duidelijkheid over hoe u uw financiële zaken geregeld heeft , voor nu en later bij diverse scenario’s zodat u – wanneer nodig – tijdig maatregelen kunt treffen. Ook hierbij denken wij geheel onafhankelijk met u mee. Laat uw dromen geen bedrog worden. Onderneem actie, hoe eerder hoe beter!

Bel voor een gesprek met Duisenburgh Vermogensregie:
Jack Verkamman (085-4 894 894 of
06-5 25 25 994 direct).

Disclaimer
De verstrekte informatie is geen persoonlijk advies. Het is altijd belangrijk om uw persoonlijke situatie te bespreken met uw adviseur, zodat u volledige en juiste informatie krijgt.

Oversluitmarkt groeit vanwege lage rentestand

Een bijdrage door:
Rogier van Hoof
Financieel Adviseur

Vanwege de lage rentestand sluiten steeds meer mensen hun hypotheek over. Bijna een op de drie hypotheekaanvragen komt  inmiddels van oversluiters. In de maanden april en mei van afgelopen jaar steeg het aandeel oversluiters naar meer dan 40%. Dit vond zijn oorzaak in een korte periode van rentestijgingen. Hierdoor leek het alsof de ‘rentebodem’ was bereikt.

Door een achterblijvend woningaanbod zal het aandeel oversluiters de komende tijd waarschijnlijk nog verder toenemen.

50-plussers op de oversluitmarkt
Opvallend is het aandeel 50-plussers op de oversluitmarkt: meer dan de helft van de oversluitingen werd vorig jaar gedaan door deze groep. Zij hebben meestal al langere tijd een eigen woning. En de afgelopen twintig jaar zagen ze de rente dalen van een gemiddelde rente van tussen de 4% en 5% (met een looptijd van 10 jaar) naar een rente ruim onder de 2% (met een looptijd van 20 jaar). Waar vroeger de meeste hypotheekrentes voor tien jaar werden vastgezet, is dit inmiddels verschoven naar twintig en zelfs dertig jaar vast.
Door het afsluiten van een nieuwe hypotheek, kan de looptijd in veel gevallen voor dertig jaar worden vastgezet. Een extra voordeel voor de 50-plusser. Want hiermee wordt de hypotheek en daarmee de maandlasten ruim over de pensioendatum getild.

Bovendien vormen de in het verleden afgesloten aflossingsvrije hypotheken voor steeds meer  consumenten een onzekerheid. De gemiddelde 50-plusser heeft geen voorziening getroffen om deze leningen af te lossen aan het einde van de oorspronkelijke looptijd. Aangezien die datum steeds dichterbij komt, groeit de onzekerheid over de mogelijkheden om in de toekomst de hypotheek te verlengen. En dat noopt tot actie.

Waar de afgelopen twaalf jaar de huizenprijzen door een dal gingen, zijn deze momenteel naar een historisch hoogtepunt gestegen. In combinatie met de historisch lage rente, zorgt dit voor de ideale omstandigheden om de hypotheek weer toekomstbestendig te maken voor de komende dertig jaar.

Rekenvoorbeeld:

Koopsom woning in 2001:                 € 200.000,-
Hypotheek 2001:                                 spaar/aflossingsvrij (50% van de woningwaarde)
Rente 2001:                                          4,7% 10 jaar vast
Maandlast 2001:                                  € 925,- bruto / € 625,- netto

Waarde woning 2021:                         € 350.000,-
Opgebouwde spaarwaarde:              € 55.000,- (gebruikt voor aflossen hypotheek)
Aflossingsvrije hypotheek:                 € 145.000,- (41,5% van de woningwaarde)
Rente 2021:                                           1,8% 30 jaar vast
Maandlast 2021:                                  € 218,- bruto / € 190,- netto (aftrekbaar tot 2031)

Dit rekenvoorbeeld geeft duidelijk aan dat de maandlasten, die voor de komende dertig jaar kan worden gefixeerd, lager zijn dan de woningeigenaar bij het afsluiten in 2001 had kunnen bedenken. Destijds was immers het vooruitzicht dat er nog een aflossingsvrije hypotheek van € 100.000,- met een bijbehorende maandlast van € 390,- zou overblijven aan het einde van de looptijd.

Met een oververhitte huizenmarkt waarin prijsdalingen – ondanks de coronacrisis – nog steeds niet zichtbaar zijn, lijkt de oversluitmarkt in 2021 niet af te nemen. Ook omdat het einde van de lage rentestand nog steeds niet in zicht lijkt.

Benieuwd of oversluiten ook voor jouw situatie interessant is? Maak vrijblijvend een afspraak!

Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.

Van eenmanszaak naar bv: hoe werkt dat?

Een bijdrage door:
Joris de Man
Fiscalist | Financieel Planner |

In onze vorige publicatie hebben we laten zien hoe Duisenburgh samen met de ondernemer bekijkt wat de juiste bedrijfsvorm voor hem of haar is. De wensen en behoeften wat betreft doelen, groei, risicobeheersing, continuïteit en opbouw van vermogen van de ondernemer staan hierbij centraal.

Als vervolgens blijkt dat een bv voor de ondernemer de beste vorm is, dan zetten we samen de volgende stappen. Wat komt er zoal bij kijken om een eenmanszaak of vennootschap onder firma in te brengen in een bv?

Twee routes

Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

  • Route 1 waarbij je afrekent met de Belastingdienst over aanwezige goodwill en opgebouwde meerwaarde, ook wel de ruisende inbreng
  • Route 2 waarbij je geruisloos en zonder belastingheffing de onderneming inbrengt.

Niet afrekenen met de Belastingdienst klinkt menig ondernemer natuurlijk als muziek in de oren!

Maar beide varianten hebben zo z’n voordelen. Heb je als ondernemer nog geen vermogen opzij gezet voor inkomen vanaf pensioendatum? Dan is het bij de overgang naar de bv mogelijk om dit via de ruisende inbreng goed te regelen. De winst die bij staking wordt gerealiseerd mag de ondernemer namelijk uitstellen en vanaf AOW-datum in jaarlijkse stapjes betalen.

Heb je daarentegen veel meerwaarde opgebouwd in bijvoorbeeld zakelijk onroerend goed dat je wilt verhuren zodra je stopt met ondernemen? Dan kan geruisloos doorschuiven juist interessant zijn. Afrekenen is dan niet nodig. En met de huurinkomsten keer je jezelf salaris uit. Op deze manier zijn de belastingkortingen ook na AOW-datum maximaal te benutten. Blijkt juist dat onroerend goed beter niet ingebracht kan worden en de rest van de onderneming wel? Dan is dit ook mogelijk. Het vinden van de juiste route voor de ondernemer is onze uitdaging.

Onderhandenwerklijst

Vervolgens informeren wij de notaris hoe de onderneming ingebracht wordt. Wij bereiden de benodigde documenten voor. Met behulp van een duidelijke onderhandenwerklijst volg je alle stappen. Het is direct duidelijk wie wat moet doen. Is de notaris aan zet? Wat dient er administratief geregeld te worden? Is de ondernemer aan de beurt om relaties, de huisbank of de leasemaatschappij te informeren over de wijziging van rechtsvorm? Dit ziet iedereen continu goed terug op deze lijst. Door het proces op deze manier te managen en te monitoren, zijn deze complexe trajecten vlot geregeld. En als ondernemer weet je op elk moment waar je aan toe bent.

Voorbeeld stappenplan:

  • Opstellen intentieverklaring en registratie Belastingdienst voor inbreng met terugwerkende kracht
  • Bepalen route van inbreng ruisend of geruisloos
  • Opstellen inbrengbeschrijving voor notaris
  • Opstellen inbrengbalansen voor notaris
  • Verzoek Belastingdienst om bij de geruisloze inbreng de verkrijgingsprijs vast te stellen
  • Aansturing notaris bij oprichting en inbreng Holding en Werkmaatschappij
  • Bepalen directeurssalaris
  • Opstellen arbeidscontract
  • Opstellen lijfrenteovereenkomst
  • Opstellen rekening-courantovereenkomst

Je ziet de inbreng van een eenmanszaak of vennootschap onder firma is een uitgebreid proces, dat bovendien maatwerk is. Daar helpen wij je graag bij. Wij hebben inmiddels veel ervaring in het op maat gieten van dit proces. We werken daarin nauw samen met verschillende notarispraktijken. Benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn? We staan je graag te woord!

Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.

BV alleen aantrekkelijk bij 130.000 euro nettowinst?

Een bijdrage door:
Mariëlle Weichert
Relatiebeheerder / Adviseur MKB

Nu we al die gezelligheid en feestjes moeten missen, vraag ik mij af: ‘Waar wordt nu dan het altijd dankbare onderwerp “ondernemer en belastingbesparing” besproken?’. Misschien wel een goed moment om het er hier over te hebben.

Want wat kun je nu het beste doen als je ondernemer bent, of voornemens bent te worden? Kies je voor een bv, want: minder risico om privé aangesproken te worden op je kapitaal en dat van je eventuele partner. Bovendien klinkt dat belastingpercentage van 15% vennootschapsbelasting veel aantrekkelijker dan die 49,5% in de Inkomstenbelasting.
Dus wanneer kies ik voor die bv? En als ik al IB-ondernemer ben, wanneer is dan het beste moment om mijn eenmanszaak in te brengen in een bv? Dit zijn veel voorkomende vragen die ik in de praktijk tegenkom bij onze cliënten. Vooral nu de zelfstandigenaftrek steeds verder en sneller afgebouwd wordt (van € 7.030 in 2020 tot € 3.240 in 2036) en het vennootschapsbelastingpercentage gedaald is van 20% naar 15%, lijkt het veel aantrekkelijker te worden de bv in te stappen.

De afgelopen jaren hebben wij verschillende ondernemers begeleid in dit traject. En telkens bleek al snel dat er veel meer bij komt kijken dan de eenvoudige optelsom dat het ‘rond de nettowinst van € 130.000’ fiscaal gunstiger is om een bv in te gaan.

Sterker nog: we hebben een lokale ondernemer een bv in laten gaan die de € 130.000 grens helemaal niet haalde. Maar uit diverse gesprekken bleek dat er heel andere behoeften meespeelden dan enkel fiscaal voordeel. Risicoverlaging was voor deze ondernemer met jonge kinderen en de aankoop van een eerste eigen woning doorslaggevend. En met het oog op de toekomst en alle strategische ideeën die in zijn hoofd speelden, bleek een bv-structuur de enige juiste.

We zijn inmiddels twee jaar verder. De betreffende ondernemer heeft zijn ideeën uitgevoerd, waardoor zijn activiteiten een flinke groei maakten. De cashflow die niet afvloeide naar de Belastingdienst, investeerde hij in zijn bedrijf. Inmiddels is hij zover dat hij ook profiteert van de fiscaal gunstigere percentages, uitstel van belasting en andere mogelijkheden in een bv.

Het omgekeerde heb ik de afgelopen jaren ook gezien: ondernemers die ruim boven het € 130.000 nettoresultaat zitten, maar toch beter ‘IB-ondernemer’ kunnen blijven in de eenmanszaak. Want hoe aantrekkelijk een bv op papier ook lijkt, het is in de praktijk altijd maatwerk.

Het is een interessant proces dat ik samen met de ondernemer doorloop. We ontdekken de toekomstplannen. En bespreken de wensen en behoeften wat betreft doelen, groei, pensioen en opvolging. Ook de privéomstandigheden, zoals partner en kinderen, nemen we mee in de overweging. Ik leg de verschillen uit tussen een IB-ondernemer en de directeur groot aandeelhouder (DGA) van een bv. En begeleid de ondernemer het gehele proces. Hierin kan ik altijd terugvallen op een team van fiscale en financiële experts. Dat is nou precies wat mijn werk zo leuk maakt.

Hopelijk krijgen we dit nieuwe jaar weer veel mogelijkheden om op feestjes deze fijne topics te bespreken. Mocht het toch tegenvallen, levert het nog meer vragen op of wilt u er een keer met mij over sparren? Dan hoop ik u binnenkort in onze spreekkamer te ontmoeten.

Disclaimer
De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren en in samenspraak met uw adviseur om uw persoonlijke situatie te bespreken.

Partner in de Spotlight: Jack Verkamman

Jack Verkamman startte begin 2014 zijn adviesbedrijf vanuit Barendrecht en sloot zich meteen aan als partner bij Duisenburgh Vermogensregie. Een verademing om na een carrière van zo’n 30 jaar in de bankwereld als zelfstandig ondernemer binnen Duisenburgh de klant weer centraal te stellen.

“Vanuit een stage rolde ik in 1983 de bankwereld binnen. Bij de Amro Bank aan de Coolsingel adviseerden wij kantoren over buitenlandse cheques en documentaire accreditieven. Na enkele jaren ging ik aan de slag bij de Rabobank in Rhoon, als bankadviseur. Vooral effectenadvisering sprak mij aan. Als één van de eerste adviseurs begon ik een studie tot beleggingsspecialist. In no-time groeide het klantenbestand zodanig dat uitbreiding van het team noodzakelijk werd. Later werkte ik ook als private banker en maakte financiële planningen en maatwerkopdrachten voor particulieren, dga’s en Rabopersoneel. In 2000 werd ik beleggingsspecialist bij Rabobank Tholen met opnieuw veel ruimte en budget voor het ondernemerschap zoals maandelijkse acties, informatie avonden, lezingen, krantencolumns en coaching studieclubs enz. Persoonlijke aandacht resulteerde in een fors groeiende portefeuille van tevreden beleggingsklanten.”

Persoonlijk klantcontact bij Duisenburgh
“Maar de bankwereld is veranderd; zo kwam er steeds minder ruimte voor de dienstverlening en service dan waar ik voor sta. De winstmarge werd belangrijker dan de klant. Daarom is het werken als zelfstandig ondernemer bij Duisenburgh voor mij een verademing! Hier voel ik mij als een vis in het water. Het persoonlijk klantcontact geeft de meeste voldoening. Door de face-to-face gesprekken als vaste adviseur van mijn klanten, kan ik actief met ze meedenken. Ook in zaken waar niet direct om gevraagd wordt. Naast beleggen in de breedte adviseer ik bijvoorbeeld over vermogensoverdracht aan kinderen, het testament of het signaleren van bedrijfsoverdracht. Mijn kennis op het gebied van vermogensvraagstukken en financiële planning deel ik onder meer in columns voor de Scheepvaartkrant en VisserijNieuws.

Privé
“Recent zijn we verhuisd van Barendrecht naar Numansdorp, vlak naast de levendige dorpshaven. Vrijwel dagelijks stappen mijn vrouw Jeannette en ik even naar buiten om een frisse neus te halen aan de waterkant. Wij zijn getrouwd en kregen vier kinderen; alleen de jongste dochter, inmiddels 20 jaar, woont nog thuis. Om te relaxen ben ik graag in mijn tuin bezig. Voor wat meer dynamiek stap ik op de racefiets; dat geeft energie!”

Duisenburgh steunt het Catharina Onderzoeksfonds

Door medisch wetenschappelijk onderzoek verbetert de kwaliteit van zorg. De Stichting Catharina Onderzoeksfonds financiert wetenschappelijk onderzoek in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Omdat iedereen vroeg of laat met ziekte te maken krijgt, steunt Duisenburgh het fonds niet alleen met een financiële bijdrage, maar verbinden we onze organisatie structureel aan de acties en evenementen vanuit het fonds.

Frank van Daal, directeur bij Duisenburgh: “Helaas zijn wij allemaal wel eens nauw betrokken geweest bij een ziekteproces, of iemand in onze directe kring verloren door gezondheidsredenen. We kennen de daarbij komende zorgen. De zorg raakt ons allemaal. Samen met onze marketing medewerkster Kyona Smits heb ik mooie gesprekken gevoerd met Carmen Maanicus. Zij is kartrekker van het Catharina Onderzoeksfonds en deelde met gepaste trots de resultaten met ons die de onderzoeken al opleverden. Reden voor Duisenburgh om het fonds structureel op verschillende manieren te steunen. Want het doen van medisch wetenschappelijk onderzoek kost veel geld, maar levert resultaten op waar wij allemaal van profiteren.”

Lees via onderstaande link meer over een aantal medische onderzoeken: www.catharinaonderzoeksfonds.nl/onderzoeken.

Wij steunen graag het Catharina Onderzoeksfonds. Wilt u ook een donatie doen aan het Catharina Onderzoeksfonds? Scan dan de QR code en uw donatie zal dankbaar in ontvangst worden genomen.
Kijk voor meer info op www.catharinaonderzoeksfonds.nl

Het is ook mogelijk om via de volgende link een donatie te doen: https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek/?id=PGWS_V9XQ3izntKS-JW7cg

Inkijkje belastingplan 2021

De kabinetsplannen voor 2021

De impact van de coronapandemie laat zich ook in de economie voelen. De kabinetsplannen voor 2021 bevatten dan ook veel extra maatregelen om de economie door de crisis te loodsen. In deze bijdrage vindt u een greep uit het Belastingplan van 2021 en de aanvullende maatregelen.

Klik hier om een kijkje te nemen in het belastingplan van 2021.

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder.

Team Duisenburgh wenst u veel geluk, goede gezondheid en financieel comfort in 2021!

Persoonlijke band door actief bijstaan ondernemers en particulieren met vermogensvraagstukken

Jack Verkamman, bank-onafhankelijk vermogensadviseur: tijd voor de klant, oprechte inleving, out of the box en gaan voor de best passende oplossingen, dat is waar Duisenburgh Vermogensregie Verkamman voor staat. Zijn klanten weten dat te waarderen. Naast zijn advieswerk schrijft hij regelmatig columns voor Scheepvaartkrant en andere media op het gebied van vermogensvraagstukken en financiële planning.

Voorzien in behoefte
Vooral de sterk verminderde aandacht voor de klant, adviseurswisselingen, vergaande standaardisatie omtrent beleggingsdienstverlening bij banken, was voor Jack de motivatie om in 2014 een eigen onafhankelijke vermogensadviespraktijk te starten. Hierbij benadert hij klantwensen niet uitsluitend beleggings-technisch maar ook vanuit de fiscale- en juridische invalshoek. Een belangrijk onderscheid ten opzichte van banken is dat zijn klanten een vaste adviseur hebben die zijn/haar situatie en de doelstellingen kent; hij groeit mee met de ontwikkelingen van de klant. Door zijn betrokkenheid kan hij hierop actief inspelen. Dat zorgt nogal eens voor verrassende oplossingen en financiële meevallers. Jack is partner bij de landelijke keten Duisenburgh Vermogensregie waar hij meer dan veertig collega’s heeft . Hiermee zijn de continuïteit, kennis en compliance toezicht gewaarborgd.

Financiële rust
Meer dan dertig jaar kennis en ervaring op het gebied van beleggingsadvisering en financiële planning staan borg voor vakmanschap met een persoonlijke touch. Vermogende ondernemers en particulieren weten Jack te vinden om hun financiële situatie en wensen te laten vertalen in gerichte oplossingen. Voorafgaand wordt een duidelijk beeld gemaakt van de inkomens- en vermogenssituatie van nu en later, de plannen en aanvullende wensen. Immers, wanneer bankonafhankelijke oplossingen zijn gebaseerd op een goed doordachte onderbouwing, zorgt dat voor financiële rust.

Belangenbehartiger
Jack: “Samen zoeken we de balans om het vermogen optimaal te laten werken. Dat kan met maatwerk Beleggingsadvisering of Vermogensbeheer bij Duisenburgh. Ook begeleid ik mijn relaties met vermogensbeheer bij één of meerdere (externe) vermogensbeheerders/banken die het beste passen bij de doelstellingen van mijn klant. Dat kunnen ook de bestaande banken zijn.” Vermogensregie, onze unieke dienstverlening Onder Vermogensregie worden deze partijen en andere adviseurs, namens de klant, door Jack aangestuurd. Hij houdt de vinger aan de pols met betrekking tot de totale risico- en rendementsontwikkeling, de spreiding, de voortgang, het onderhoud en onderhandelt over de tarieven. Klanten ontvangen een duidelijk totaaloverzicht van de vermogenssituatie, inclusief analyse en advies. Op deze wijze blijft het totaal vermogen in harmonie en bestaat er steeds een helder totaalbeeld. Jack’s klanten kunnen zich met een gerust gevoel op hun onderneming richten of een ontspannen wereldreis maken; zij hebben er geen omkijken naar.

Tevreden klanten
“Mijn klanten zorgen voor enorm veel werkplezier, dat geeft mij energie. Zij zijn dan ook mijn beste ambassadeurs. Een recent (extern) klanttevredenheidsonderzoek beoordeelde ons opnieuw met – uiterst tevreden – .” Wilt u dit ook ervaren? Neem dan even contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Plezierig in uw eigen omgeving of een van
onze kantoren, wanneer het u schikt!

Casus uit de praktijk

Een bijdrage door: mr. J. de Man Fiscalist / Financieel planner

De oprichting van een Open Fonds voor Gemene Rekening

Begin dit jaar hadden Christiaan van Elssen (Beleggingsadviseur) en ik, Joris de Man een kennismakingsgesprek met een cliënt over het beleggen van zijn vermogen. Uiteindelijk hebben we een anonieme structuur opgericht in de vorm van een Open Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) om te gaan beleggen.

Duisenburgh volgt de visie om voorafgaand aan de invulling van de beleggingsportefeuille, eerst de totale vermogenspositie in kaart te brengen. Dit doen we door middel van een financieel plan. Zo bepalen we samen een duidelijke koers. Dit plan is geen uitgebreid boekwerk, maar een rekensheet met aandachts- en adviespunten om direct concrete vervolgstappen te zetten.

Door het opstellen van een financiële planning maken we over een langere periode de ontwikkeling van privé-, en eventueel ondernemingsvermogen, inzichtelijk. Voor ons geeft dit inzicht in de actuele belastingdruk, inkomensbehoefte vóór en na pensioendatum en de geldstromen.

Aan de hand hiervan adviseren wij cliënten over o.a.:

  • Fiscale en financiële optimalisatie
  • Mogelijkheden tot eerder stoppen met werken
  • Beleggen van vermogen
  • Vermogens- en bedrijfsoverdracht

De tussenstap van de financiële planning is van belang om de beleggingshorizon, allocatie en omvang van de beleggingen te bepalen. Moet je nu beleggen in privé of juist in de BV om het maximale rendement onder aan de streep over te houden? Fiscaliteit speelt namelijk een grote rol bij het behalen van het hoogste nettorendement binnen het gekozen mandaat. Zo is er over het algemeen netto een hoger rendement op beleggingen met een defensief karakter in de BV te behalen en in privé juist met een offensievere strategie.

Duisenburgh bundelt kennis omtrent fiscaliteit, beleggen en financiën. Zo voorzien we de cliënt zo goed mogelijk van advies en zorgen we ervoor dat dit daadwerkelijk wordt uitgewerkt. Dat is onze kracht.

Anonieme juridische structuren

Tijdens de bespreking van de financiële planning en het afstemmen van het beleggingsmandaat bleek  dat beleggen vanuit een BV in box 2[1] het beste bij de wensen (risico & rendement) van onze cliënt aan te sluiten. Al pratende over een zogenoemde kasgeld vennootschap werd duidelijk dat deze cliënt gezien zijn huidige functie niet publiekelijk bekend wilde worden als vermogend persoon. Door de introductie van het UBO-register viel de route om een BV op te richten om daar privévermogen in te storten alsnog snel af.

Omdat we als kantoor ervaring hebben met het opzetten van anonieme juridische structuren, hebben we uiteindelijk een Open Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) opgericht. Dit fonds is vanwege haar open karakter belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (box 2) en hoeft geen jaarcijfers te deponeren bij de Kamer van Koophandel omdat het daar niet wordt geregistreerd. Via een verzoekschrift wordt het OFGR aangemeld bij de Belastingdienst. Zij reiken een fiscaal nummer uit om jaarlijks aan de aangifteplicht te voldoen.

Betaalrekening openen

Binnen 3 maanden na oprichting van het OFGR heeft de Belastingdienst het fiscale nummer toegekend. In de tussentijd zijn we aan de slag gegaan met de inrichting van de beleggingsportefeuille en het openen van een betaal- en beleggingsrekening. Met name het openen van een betaalrekening voor een OFGR kan lastig zijn. Door de strikte controleplicht in het kader van de Wwft zijn grootbanken terughoudend. Duisenburgh Vermogensregie heeft zelf de toegang tot een erkend platform om een betaalrekening te openen en kan dit ook voor u in orde maken.

Bent u ook benieuwd of beleggen in privé of in de BV (of een combinatie daarvan) het beste bij uw wensen en financiële situatie past? Neem dan gerust contact met ons op voor het plannen van een afspraak.

Lees ook het eerder geschreven artikel door Joris de Man over het UBO-register.
Financiële belangen in bedrijven per 27 september a.s. openbaar in het UBO-register

[1] Een BV, NV of vergelijkbare entiteit met een belang van minimaal 5,0%.

Medewerker in de spotlight: Carolien Welten

Carolien Welten werkt sinds 2015 bij Duisenburgh. Ze startte als receptioniste en administratief medewerker en is inmiddels uitgegroeid naar personeel- en salarisadviseur.

“Ik ben blij met de kansen die ik binnen Duisenburgh heb gekregen om mezelf verder te ontwikkelen. Naast de nodige opleidingen, heb ik dankzij de goede begeleiding van mijn collega Monique Loomans veel kennis tot me genomen. Samen met Dorette van Lieshout vormen we met z’n drieën een fijn team.

Mijn functie is een leuke uitdaging voor mij. Ik ga nog elke dag met veel plezier naar mijn werk. Er heerst op onze afdeling een gemoedelijke en gedreven sfeer, dat zorgt voor een fijne samenwerking. Mijn werkzaamheden zijn heel gevarieerd. Maandelijks verzorg ik de salarisstroken voor onze klanten. Een ander belangrijk onderdeel van mijn takenpakket is het indienen van de aangifte loonheffingen en het verzorgen van de pensioenaangiften.

Verder ben ik nog actief als bedrijfshulpverlener (BHV-er) waarvoor ik jaarlijks een dag bijgespijkerd word.

Werk en privé 

Om goed te presteren gedurende de werkweek, is het belangrijk om te ontspannen in mijn vrije tijd! Deze breng ik graag door met mijn gezin. We gaan samen op kampeervakantie en maken wandelingen met onze hond. Ook geniet ik van een goed boek of een spannende film.

Daarnaast loop ik het Pieterpad, een wandeling van Pieterburen in Groningen tot de Sint-Pietersberg in Limburg. De eerste etappes zitten er op, ik heb dus nog vele mooie wandelingen in het vooruitzicht!”

Golfen voor het goede doel

Het Catharina Onderzoeksfonds organiseerde op maandag 24 augustus samen met Netwerkclub 040 een golfdag. Duisenburgh was van de partij op deze prachtige golfdag op The Duke in Nistelrode om een bijdrage te leveren aan het goede doel.

Het Catharina Onderzoekfonds organiseerde deze dag namelijk om geld in te zamelen voor het onderzoek van Dr. Erik Schoon. Hij is maag-darm-leverarts in het Catharina Ziekenhuis en spoort poliepen in de darm op. Deze poliepen kunnen een voorstadium zijn van kanker. Met de opbrengsten van de golfdag levert het Catharina Onderzoekfonds een opstartsubsidie voor dit belangrijke onderzoek.

Wilt u meer weten? In deze video geeft dhr. Schoon een persoonlijke toelichting: https://youtu.be/QFviInYEheI.

Partner in de Spotlight: Paul Rijnsburger

Paul Rijnsburger startte in 2012 als eerste partner bij Duisenburgh Vermogensregie. Zijn drijfveer? Klanten de aandacht geven die ze verdienen, door persoonlijke en actieve dienstverlening.

“Na mijn studie bedrijfseconomie (beleggingstheorieën) aan de Tilburg University ben ik in 1998 aan het werk gegaan als beleggingsspecialist bij de Rabobank in Eersel. Tot 2012 ben ik werkzaam geweest binnen de Rabobank, waarvan de laatste 7 jaar bij Rabobank Valkenswaard en Waalre, inmiddels Rabobank De Kempen.

In deze tijd heb ik veel goede en slechte beleggingsjaren meegemaakt. Mijn belangrijkste les? Laat je niet leiden door de waan van de dag, maar houd vast aan je beleggingsplan voor de langere termijn. In moeilijke situaties is het bovendien fijn om terug te kunnen vallen op een deskundige sparringpartner, die jou behoedt voor het maken van verkeerde beslissingen. Ook na bijna 23 jaar ervaring in de financiële sector blijkt de praktijk toch vaak weerbarstiger dan de theorie!

Partner bij Duisenburgh Vermogensregie
De laatste jaren bij de bank kon ik mijn klanten niet meer de aandacht en service bieden, zoals ik dat graag zou willen. Het startsein voor het ondernemerschap! In 2012 startte ik als eerste partner bij Duisenburgh Vermogensregie.

Samen met een team van specialisten zorg ik voor een optimale, onafhankelijke begeleiding van het vermogen van ondernemers en particulieren. Vanuit het kantoor van Duisenburgh in Westerhoven bied ik regie, beheer of advies, waarbij vanzelfsprekend ook ruimte is voor eigen inbreng van de klant. Een goed vermogensadvies is slechts de start. Oprechte interesse en een actieve houding zorgen – samen met de persoonlijke contacten door de jaren heen – voor een hechte vertrouwensband die verder gaat dan het financiële plaatje alleen. Uit deze klantrelaties haal ik veel voldoening.

Privé
In mijn vrije tijd breng ik veel tijd door langs het voetbalveld of ben ik zelf in de sporthal aan het volleyballen. Sinds een halfjaar ben ik druk bezig met het verbouwen van mijn eigen groente en fruit in mijn kas en moestuin. Ik ben getrouwd met Maartje. Samen hebben we drie kinderen: twee zonen van 16 en 13 jaar en een dochter van 8 jaar oud.

Financiële belangen in bedrijven per 27 september a.s. openbaar in het UBO-register

Een bijdrage door: mr. J. de Man Fiscalist / Financieel planner

Hoe kan ik mijn zakelijke vermogen anonimiseren?

Vanaf 27 september 2020 dienen alle ondernemers met een direct of indirect belang van 25% of meer in een organisatie, zoals een BV, NV of VOF, zich te registreren in het UBO-register.
UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, ofwel uiteindelijk belanghebbende van een organisatie.

Het register vloeit voort uit Europese regelgeving om meer grip en inzicht te krijgen op financiële transacties binnen organisaties. Doel is misbruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering te voorkomen, doordat betrokken personen zich niet meer kunnen verschuilen achter juridische entiteiten.

Bepaalde informatie uit het register is straks openbaar en tegen betaling voor iedereen toegankelijk. Organisaties zoals de Financiële inlichtingen eenheid en bevoegde autoriteiten (zoals AFM en DNB) hebben ook toegang tot alle gegevens. Deze laatste twee organisaties houden ook toezicht op de dienstverlening van Duisenburgh Vermogensregie.

Welke gegevens worden openbaar?

  • naam;
  • geboortemaand en -jaar;
  • nationaliteit;
  • woonstaat;
  • de aard en omvang van het economische belang van de UBO. Vanwege de privacy van de UBO wordt niet het exacte percentage geregistreerd, maar wordt alleen gewerkt met bandbreedtes van 25, 50, 75 en 100 procent.

Hoe is mijn vermogen straks te herleiden?
Door de publicatie van jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel te koppelen aan het UBO-register, is straks eenvoudig in een bepaalde bandbreedte te achterhalen welk financieel belang u houdt in uw organisatie. Mede hierdoor is onze ervaring dat niet elke ondernemer de invoer van het UBO-register toejuicht.

Binnen het huidige systeem is het nog mogelijk om als aandeelhouder van een vennootschap met een groot vermogen, niet publiekelijk op de radar te komen. Bijvoorbeeld als een vennootschap meer dan één aandeelhouder heeft, of als aandelen zijn gecertificeerd door het tussenvoegen van een Stichting Administratiekantoor. Daar brengt het UBO-register verandering in.

Zakelijke vermogen toch anoniem houden?
Uw zakelijke vermogen is ook na de registratie in het UBO-register in bepaalde gevallen anoniem te houden. Dit kan door een Open Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) boven uw vennootschap te voegen. Eén van de grote voordelen van het OFGR is dat deze juridische entiteit niet wordt ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het fonds hoeft dus ook geen jaarcijfers te publiceren. Uw betrokkenheid bij een OFGR wordt wél in het UBO-register opgenomen. Er valt echter niet te herleiden hoeveel vermogen in het fonds is ondergebracht.

Oprichting Open Fonds voor Gemene Rekening
Duisenburgh heeft in de afgelopen jaren in overleg met de Belastingdienst meerdere fondsen opgericht. Wilt u dit jaar nog uw vermogen anonimiseren? Neem dan gerust contact met ons op voor het plannen van een afspraak.

Met pensioen en vermogen vast in stenen…

In onze vermogensplanningspraktijk krijgen we zeer uiteenlopende vraagstukken voorgelegd. Veel mensen denken dat ons vak zich uitsluitend bezighoudt met beleggen in effecten. Natuurlijk heeft juist dit vakgebied onze specifieke aandacht, maar beleggen is geen doel op zich.

Waar het om gaat, is dat onze klanten zo optimaal mogelijk hun financiële doelen bereiken.
Bij de een het gaat om opbouw van pensioenvermogen, een ander droomt van een luxe jacht op latere leeftijd, een penthouse aan zee en weer een ander worstelt met de vraag of hypotheekaflossing verstandig is…
Juist de diversiteit maakt dat ons vak iedere dag weer boeiend is. In deze column zoomen we kort in op de laatstgenoemde situatie.

Rekensommetje
Wanneer een hypotheek netto even duur is als bruto, is aflossen een logische reactie. Vanwege de lage spaarrente en de hogere box III belasting op vermogen, is dat rekensommetje snel gemaakt.

Verder kijken
Vanuit de financiële planningsgedachte is het echter niet zo vanzelfsprekend om de hypotheek aan de hand van dit sommetje af te lossen. Rendements-technisch is aflossen inderdaad al snel voordelig. Maar de doelstellingen voor langere termijn zijn daarbij belangrijker. Mogelijk is het geld waarmee wordt afgelost later nodig; de afgeloste woning geeft wellicht een ‘vrij gevoel’, maar het geld zit dan wel ‘vast in stenen’.

Onlangs sprak ik een 63-jarige klant; hij wilde aflossen. Van zijn spaarrekening zou dan nog 15.000 euro overblijven. Ik heb hem afgeraden af te lossen, omdat hij zijn spaargeld enkele jaren later gegarandeerd nodig zou hebben vanwege een fors pensioentekort.

In de praktijk gebeurt het natuurlijk ook geregeld dat men bij het ouder worden overgaat naar een kleinere woning; het geld rolt dan terug uit de stenen en is het probleem opgelost. Maar niet iedereen wil dit. Het doemscenario voor een vermogende oudere met een relatief laag pensioeninkomen is dat men ‘vast zit’ in een dure afgeloste woning…

Ook dergelijke scenario’s worden met onze adviesrelaties besproken zodat zij, onafhankelijk van bank- en producten, de juiste koers kunnen varen…

Uit de adviespraktijk
Deze column is onderdeel van een serie met situaties uit de adviespraktijk. Het doel van de serie is om aan de hand van sprekende gebeurtenissen uitleg te geven over kansen en bedreigingen bij beleggen en financiële planning. Doe er uw voordeel mee!


Beurswijsheid zomer 2020

Handelaren op de beursvloer zijn al lang vervangen door saaie beeldschermen, maar hun ‘beurswijsheden’ bestaan nog steeds. ‘Sell in May and go away, but remember to come back in September’. Was het maar zo eenvoudig! Welke belegger kent deze ‘beurswijsheid’ niet?

Het vindt zijn oorsprong in statistieken uit het verleden. De beurshandel stond in de zomerperioden op een laag pitje, met veelal lagere aandelenkoersen. De boodschap was: de zomer laten passeren en in september weer instappen.

Praktijk
De praktijk is echter weerbarstiger: in de zomerperiode van de afgelopen 25 jaar lag de verhouding tussen hogere en lagere aandelenmarkten op nagenoeg hetzelfde niveau. Bovendien geven de statistieken aan dat de koersrisico’s daarbuiten groter zijn dan in de zomerperiode.

In de jaren ‘90 stegen de aandelenmarkten in de zomerperiode buitengewoon. Het waren de jaren van ‘IT-gekte’ en de ‘campingrally’. De opmars van de gsm zorgde ervoor dat men – massaal – orders plaatste in vakantietijd. De steeds hogere koersen zorgden immers voor extra vakantiegeld. Grote koersdalingen vonden doorgaans echter vooral plaats buiten de zomerperiode. Denk hierbij aan de aanslagen van 11 september 2001, de diverse oktobercrashes en de ‘coronacrash’ van maart jl. Kortom, statistisch gezien is er geen aanleiding om deze ‘beurswijsheid’ te volgen.

Geduld
Gedisciplineerde beleggers focussen zich op de langere termijn. Zij herbalanceren hun goed gespreide beleggingsportefeuille geregeld, zodat de portefeuille actueel blijft . “Geduld is een schone zaak”. Geen beurswijsheid, maar wel een goede raad.

Wie de beursgeschiedenis onderzoekt, kan vaststellen dat in het verleden eind oktober het beste aankoopmoment was. Omdat statistische gegevens geen wetenschappelijke waarde hebben, adviseer ik mijn klanten veelal om nieuwe of aanvullende beleggingen gespreid over de tijd aan te kopen. Het risico van verkeerde timing wordt op deze manier
verkleind.

Rendement en rust
Bij grotere vermogens kan ook vermogensbeheer met bescherming een passende oplossing zijn. In het bijzonder in de huidige onstuimige markten bewijst deze unieke vorm van beleggen haar meerwaarde. Onze beheerportefeuilles met bescherming noteerden aanzienlijk minder verlies dan de financiële markten, doordat neerwaartse beursrisico’s grotendeels zijn afgedekt.

Bij marktherstel komen deze portefeuilles zodoende sneller in de plus dan bij traditioneel vermogensbeheer. Dit resulteert in een hoger totaalrendement en beduidend meer rust.

Fijne vakantietijd!